Azt, hogy tényleg célszerű időnként elvégezni az egyeztetést, főleg akkor látja be az ember, ha fél év összegyűlt számláit egyszerre kapja meg, mivel a levelezési címe változását elfelejtette jelezni. Éppen ezért úgy gondoltam, hogy a KEKKH Webes ügysegéd alkalmazásával történő ismerkedést a saját adataim ellenőrzésével folytatom.
A sorozatunkat követők valószínűleg már rutinból sorolják a folyamat lépéseit, KEKKH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala) weboldal címének - kekkh.gov.hu - beírása a böngészőbe, majd a Webes ügysegéd alkalmazás ikonjának megkeresése jobb oldalt, az applikáció elindítása és természetesen a bejelentkezés következik.
Az igen beszédes nevű „Tájékoztatás- a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban tárolt saját adatokról" ikonra kattintva haladhatunk tovább. Persze ha nem kapkodunk, akkor egyből elolvashatjuk az alatta lévő szöveget, amely szerint ezen a felületen a magánszemélyek elektronikus kapcsolattartás keretében tájékoztatást igényelhetnek a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban nyilvántartott saját aktuális adataikról.
A klikkelést követően igazi adattenger fogadja a felhasználót, amiből kiderül, hogy mi mindent tudnak rólunk a korábban már említett adatbázisok. Pár érdekességgel is találkozhatunk, így például itt is kiderül, hogy bizony titkosítottam a nyilvántartott adataimat, az viszont meglepett, hogy még az is szerepel ezen a felületen, hogy hol kötöttem házasságot.
Megkérdeztem ennek okáról a KEKKH-t, és azt a választ kaptam, hogy mivel a családi állapot és házasságkötés helye is tartalma a személyiadat- és lakcímnyilvántartásnak, azaz a KEKKH törvényi felhatalmazás alapján kezeli, így az Info törvény szerinti tájékoztatási kötelezettség során erről is tájékoztatást kell adniuk, ha az érintett házas.
A lakóhely (állandó lakcím) és a tartózkodási hely adatai szintén ellenőrizhetők a felületen, ahol az is villámgyorsan kiderül, hogy még érvényes a személyi igazolványom, ráadásul ez még évekig így is marad, és hasonló a helyzet a lakcímkártyámmal is.
A felület alján két opciót is felkínálnak a felhasználóknak, egyrészt le lehet tölteni az adatlapot, másrészt elküldhetjük az Ügyfélkapu tárhelyre. Én az első lehetőséget választottam és pár pillanat múlva már a gépemen is landolt a pdf fájl, ami tartalmazta a tárolt adataimat.
Újabb
egyszerű, könnyen átlátható és használható felületet
ismertem meg a Webes ügysegédben, csak egy dolog gondolkoztatott el. Mi van, ha feltűnik, hogy valamelyik adat mégsem stimmel? Hol intézkedjek, kihez forduljak?
Milyen jó is lenne, ha erre az esetre is lenne egy felület, amit innen azonnal elérhetek, és néhány kattintással megoldhatnám ezt a problémát is. No, de ne legyünk telhetetlenek, egyelőre örüljünk annak, hogy bármikor otthonról, a fotelből ellenőrizhetjük, hogy jó adatok szerepelnek-e rólunk a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban.
Kapu az e-ügyintézéshez
Az elektronikus ügyintézés lehetőségével azok tudnak élni, akiknek van hozzáférésük az Ügyfélkapuhoz. Ez egy olyan szolgáltatás, amelynek segítségével a személyazonosságunk igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphetünk az elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel (például NAV, OEP, Okmányiroda egyes szolgáltatásai).