Ezeknél a kluboknál már nem a profit, hanem sokkal inkább a sportsikerek a fontosak”
– jelentette ki Pedro Iriondo Trueba a Brain Bar Budapest keretében tartott előadáson, amelyen kollégájával, Antonio Di Ciannival bemutatták a KPMG napokban publikált „Football Club’s Valuation: The European Elite” című tanulmányát.
A cég spottanácsadási csapatának szakértője elmondta, hogy
a labdarúgásban a befektetések nem egyenesen arányosak az elért sportsikerekkel:
hiába fektetnek többet egy klubba, attól az még nem fog mindenképpen jobb eredményeket szállítani. És ez egyébként így van jól. Ezt valamilyen szinten tükrözi is a lista, amelynek az élén a Real Madriddal holtversenyben az a Manchester United található, amely – önmagához mérten – pocsék szezont tudhat maga mögött, míg az angol bajnokságot óriási meglepetésre megnyerő Leicester City nincs is a legértékesebbek között.
Pedro Iriondo Trueba szerint
általában „a futballklubok nem nyereségesek”,
illetve kevés klub működik úgy, hogy közben profitot tud termelni.
A szakértő felvázolta, hogy miként is működik egy labdarúgó klubot működtető cég, mikből jönnek a bevételek, hogyan alakul a nyereségesség:
A tanulmány készítői egy olyan új, úgynevezett „Revenue Multiple” módszertan alapján alkották meg a listát, amely során az alábbi tényezőket vették figyelembe adott kluboknál:
A legjobb 32 csapat kiválasztásában Pedro Iriondo Trueba elmondása szerint az UEFA-koefficiens alapján kezdték szűkíteni az európai topcsapatokat, majd ezek mellé tették a klubok hivatalos árbevételeit. A cég közleményéből az is kiderül, hogy a KPMG szakértői a 2013-14 és 2014-15-ös szezonra vonatkozó, nyilvánosan elérhető, pénzügyi és nem pénzügyi adatatok alapján határozták meg a 2016. január 1-i cégértékeket – az elemzés ugyanakkor nem számol a klubok 2015-16-os szezonban elért üzleti- és sporteredményeivel.
Antonio Di Cianni úgy szemléltette a klubok értékét, hogy melléjük tett néhány ismerős sportszergyártó céget: a Nike például 92,5 milliárd eurót ér, az Adidas 18,3-at, míg a Puma 2,5-et. Ezzel szemben
a tanulmány szerint a 32 legértékesebb klub összértéke 26,3 milliárd euró,
több mint 8100 milliárd forint, ami nagyságrendileg az idei magyar központi költségvetés fele.
A szakértő hozott még néhány példát:
Ez az olasz elemző szerint azért is érdekes, mert
nem feltétlenül a legnépszerűbb klubok, márkák érnek a legtöbbet.
Ugyanis amíg a Magyar Telekomnak 340 ezer, a Molnak alig 80 ezer Facebook-követője van, addig a Barcelonának 92 millió, a Real Madridnak 88 millió, a Manchester Unitednek pedig 69 millió, míg a három nagy sportszergyártónak (Nike, Adidas és Puma) együtt van 67 millió követője.
„A futballklubok gazdasági környezete folyamatosan változik, egyebek mellett ez derül ki a top európai klubokat vizsgáló tanulmányunkból. Miközben egy-egy klubból nagyon gyorsan világmárka lesz, és világszerte népes szurkolótábort építenek,
cégértékük relatív kicsinek mondható amennyiben egyéb vállalkozásokhoz hasonló módon mérjük”
– idézi Andrea Sartori, a KPMG sporttanácsadási üzletágának globális vezetőjét a cég közleménye.
A tanulmány további főbb megállapításai:
Pedro Iriondo Trueba szerint magyar kluboknak a fentebb már említett öt kritérium alapján nem volt esélyük még csak a legjobb 50-be sem kerülni.