Simán Kristóf, a Statzup alapítója és ügyvezetője az Üzletrésznek elmesélte, hogy két nappal a meccs után indult el a játék, de újabb két nap után már 6 ezernél több regisztrált felhasználójuk volt. „Hamarosan több aktív játékosunk volt a magyar fantasyben, mint ahányan jegyet váltottak hétvégéken a meccsekre. Ez a szám – immár nemzetközi piacon – 3 hónap 150 ezerre, fél év alatt pedig 1,1 millióra ugrott.”
Alig fél évvel a piacra lépés után, 2014 májusában a Microsoft Europe a hónap európai startupjának választotta a Statzupot. Nemrég újabb mérföldkőhöz érkeztek: lezárult az első befektetési körük, amely 1,2 millió dolláros tőkeemelést jelentett a cég számára.
A tőkeinjekciót nyújtó Valor Capital Kockázati Tőkealap-kezelővel létrejött üzleti kapcsolat kezdete óta a Statzup elérte a 1,5 millió felhasználót, megalapította amerikai leányvállalatát, irodát nyitott New Yorkban és Kaliforniában, illetve képviselteti magát az Egyesült Királyságban is. Már applikációként is elérhető, ezzel a Statzup forradalmasítani kívánja a piacot. A terjeszkedéshez a különböző célpiacokra vonatkozó eltérő szabályozásnak kell megfelelni, így most a nemzetközi gyakorlatnak megfelelő struktúrára kell váltaniuk. A folyamat fontos eleme az amerikai jelenlét megerősítése, illetve az angliai képviselet kialakítása.
Stratégiai cél, hogy a Statzup felvegye a versenyt a Szilícium-völgy befektetői köre és a többek között a hagyományos amerikai sportok klubóriásait tulajdonló üzletemberek által finanszírozott piacvezető daily fantasy cégekkel. A magyar startup számára fontos stratégiai előny, hogy a kelet-európai közegben sokkal gazdaságosabban valósíthatja meg fejlesztéseit tengerentúli vetélytársaihoz képest.
A csapat álombeli, a teljesítmény valódi
A fantasy játékok lényege, hogy az adott bajnokságok iránt érdeklődő szurkolók kedvenc játékosaikból állíthatnak össze csapatot, a játékosaik pedig valós teljesítményük, statisztikáik alapján kapnak pontokat. A csapatokat az összesített pontszám alapján hasonlítják össze. Az iparágat megújító daily fantasy koncepció lényege, hogy a versenyek a XXI. század követelményeihez alkalmazkodva már nem egy egész szezonon át tartanak, mindössze egy-két naposak, jellemzően egy bajnokság vagy torna egy fordulójára vagy játéknapjára épülnek. A játékosok pedig az online pókerhez hasonlóan teljesítményük alapján pénznyereményhez juthatnak.
A viszonylag újnak számító koncepciót a szigorú szabályokkal rendelkező amerikai államok sorra legalizálják és szabályozzák, hiszen ez értelmezésük szerint nem szerencsejáték, hanem tudásalapú játék. New York államban például éppen napirenden van a daily fantasy sportokat szabályozó törvény elfogadása, mely megnyitja a piacot többek között a Statzup előtt is.
A Statzup az egyetlen kelet-európai cég, amely – 2015 óta – a fantasy játékszervezők nemzetközi érdekképviseleti szervezetének, az FSTA tagja. Idén pedig elindították a kifejezetten amerikai piacra szánt, TheSix nevű játékot, amely ma már Kanadában, Brazíliában, Argentínában és Kolumbiában is elérhető.
Simán Kristóf az Üzletrésznek elmondta, hogy a felhasználói élményt is megújították: a statisztikai megjelenítést a Tinder gyors döntésre ösztönző felületével ötvözték, emiatt a csapatösszeállítás gyorsabb és hatékonyabb.
Hozzátette, ahhoz, hogy a piacvezető daily fantasy vállalatokkal valóban felvehessék a versenyt, a soccerre, azaz az európai stílusú futballra szabott, átgondolt stratégiára van szükségük, ez ugyanis jelenleg piaci rés.