„Csalódottságot érzek, mert bíztam benne, hogy így nem érhet véget ez a történet” – mondta az Origónak egy Uber-sofőr egy órával azután, hogy a közösségi személyszállító alkalmazás bejelentette: július 24-én, „amikor életbe lép a működését ellehetetlenítő jogszabály”, kivonul Magyarországról (ahol csak Budapesten volt jelen).
Mint arról az Origo is beszámolt, az Uber szerda reggel röviden ennyit írt a sofőrjeinek:
Sajnálattal értesítünk, hogy az Uber 2016. július 24-én 12 órakor felfüggeszti szolgáltatását Budapesten.”
A júniusban elfogadott jogszabály alapján ugyanis bevonhatják az autósok jogosítványát, elvehetik rendszámukat annak ellenére, hogy minden engedéllyel rendelkeznek. Ennek pedig az Uber nem szeretné kitenni 1200 egyéni és kisvállalkozó autósát.
„Láttuk, hogy az Uber küzd, próbál tárgyalni a kormánnyal, de a másik oldal teljesen elzárkózott” – mondta alkalmi Uber-sofőrünk, aki szerint ezek után nem is volt olyan váratlan a reggeli e-mail, amit a sofőrök az Ubertől kaptak. Azt mondta, „sajnos lehetett rá számítani, már amikor megszavazták a törvénymódosítást, azután már csak a remény volt meg, esély már nem”.
Sofőrünk egy éve, tavaly nyáron kezdett uberezni:
ez nekem főállás, és a párom is ezt csinálja, ebből tartjuk fenn a családot: két gyerek plusz három kutya.
A rossz előjelek miatt állítása szerint már egy ideje gondolkoztak B terven, állást keresnek, hiszen mindketten ebből élnek.
„Lehetett látni, hogy ez az egész nagyon labilis, folyamatos stresszben dolgoztunk már hónapok óta: hiába van meg minden engedélyünk, nem látszott, hogy a kormány hajlana arra, hogy valamilyen megállapodást kössön az Uberrel” – mondta.
Nem akarom elhinni, hogy ilyen országban élünk, ez az ellehetetlenítés, betiltás teljesen egyedülálló Európában”
– panaszkodott az Uber-sofőr, aki megerősítette: mintegy 1200-an ubereznek, akiket pedig ismer közülük, „mind el vannak kenődve”. (Az, hogy egyedülálló helyzet alakult volna ki Magyarországon, azért nem igaz, mert Franciaországban is betiltották az Uber-szolgáltatást, sőt Rómában is, míg Berlinből és Münchenből maguk vonultak ki, Párizsban a cég vezetőit bíróság elé is állították csalás miatt – a szerk.)
„Sokan az Uber miatt hagyták ott a főállásukat, és
sok anyuka is dolgozik, mint én, mert elviszed a gyerkőcöt reggel az oviba vagy a bölcsibe, és utána maradsz a kocsiban, kötetlen munkaidővel és tisztességes, adózott keresettel”
– magyarázta.
Uber-sofőrünk szerint
„nem a taxisoknak volt velünk bajuk, sokkal inkább a hiénáknak, akik helyett a külföldi fiatalok inkább hozzánk ültek be,
hiszen külföldön már sok helyütt megszokták ezt a szolgáltatást, így itt is használták, ha Magyarországra jöttek” – magyarázta.
Arról is megvolt a véleménye, miért volt a taxitársaságok részéről ilyen heves, tüntetésekbe torkolló ellenállás az Uberrel szemben:
a taxitársaságok sok pénzt le tudnak húzni a sofőrjeiktől, és sok taxis elment uberezni inkább, ennek pedig aligha örültek.
Az Origónak nyilatkozó Uber-sofőr egyébként úgy tudta, hogy az Uber több adót fizet be, mint az összes taxistársaság együttvéve.
Sofőrünk „talán tíz éve” ült utoljára taxiban, uberes tapasztalatairól azt mondta:
dolgoztam éjszaka is, és sok olyan tizenévessel találkoztam, akik azért ubereztek, mert biztonságosabb, mint az éjszakai tömegközlekedés, viszont a taxit nem tudták megengedni maguknak”.
Bár az Uber-sofőrök családtagjaival együtt több, akár ötezer embert is érinthet a szolgáltatás törvényi ellehetetlenítése, sofőrünk megérti az Uber kivonulásról szóló döntését, hiszen meg volt kötve a kezük. Abban az e-mailben, amit kaptak, benne is volt, hogy nem kockáztatják meg a folytatást, mert az autót három évre, a jogosítványt fél évre bevonhatják.
Ha csak pénzbírságról lett volna szó, az Uber talán még vállalta volna, hogy annak kifizetésében segít, de az autó és a jogosítvány elvesztése már olyan szankció, amit nem tudtak átvállalni.
Uber-sofőrünk szerint még az is megoldás lett volna, ha a kormány különadót vet ki az Uberre.
Sok országban voltak balhék az Uber miatt, sofőrünk szerint mégis ki tudtak találni mindenhol valamilyen megoldást, ami mindenkinek jó volt: a kormánynak, a taxisoknak meg az ubereseknek is.
Sajnos ez van, vicc, hogy nem érdekelte a kormányt, hogy hány ezer embernek nyújt ez megélhetést, ráadásul adóztunk, miközben a taxishiénákat eltűrik, nem akarják visszaszorítani”
– fakadt ki sofőrünk, aki megjegyezte: nem tudja, lesznek-e tüntetések, demonstrációk az Uber kivonulása miatt, de „nem hiszem, hogy ezt már vissza lehet csinálni: kimegy tüntetni pár száz vagy ezer fiatal, vajon az érdekelni fogja a kormányt?”