A H&M a honlapján számos terméket
90-190 forintos áron kínált rövid ideig,
amelyekből a fogyasztók rengeteget meg is rendeltek és számukra azokat vissza is igazolták. Később a vevők sorra kapták az értesítést a rendelések törléséről.
Az NFH-hoz benyújtott panaszok arról számolnak be, hogy online megrendelésüket követően minden részletre kiterjedő és névre szóló visszaigazolást kaptak a vásárlók, azonban a megrendeléseket utólag törölték – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
A kereskedő automatikus visszaigazoló email üzenete még nem feltétlenül tekinthető elfogadó nyilatkozatnak, tehát nem biztos, hogy érvényes a megrendelés – közölte a NFH.
Érvényesnek tekinthetőek azonban azon elfogadó nyilatkozatok, amelyek kellő részletességgel tartalmazzák a szerződés lényeges elemeit, így például az eladási árat, a megrendelő nevét és szállítási címét, a termékek részletes adatait (név, méret), illetve a kereskedő adatait. Az hatósághoz egyébként főleg ilyen panaszok érkeztek.
Lényeges, hogy vita esetén kizárólag bíróság vagy békéltető testület dönthet arról, hogy érvényes-e a szerződés, és ha igen, akkor milyen feltételekkel.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a H&M-nek teljesítenie kell azokat az ügyleteket, amelyekben már ténylegesen visszaigazolta a terméket az eredeti áron. Ezzel szemben az üzletlánc csupán 15 százalékos levásárlási kedvezményt ígér a következő vásárlásnál.
A fogyasztók által a közösségi oldalakon oly sokszor hivatkozott és kiposztolt, cég részéről adott korábbi írásos tájékoztatás szerint is: "Véglegesített rendelés esetében a csomag után fizetendő összeget, a visszaigazoló e-mailben feltüntetett végösszeg alapján kell kiegyenlíteni".
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége felhívja a H&M figyelmét, hogy teljesítenie kell a már véglegesített megrendeléseit az eredetileg vállalt áron.
Az elektronikus kereskedők kötelezettségeit nem csak jogszabály határozza meg. Pontosan az a lényege az online vásárlásnak, hogy ha
a fogyasztó megbízik az interneten hirdető vállalkozásban
és leadja megrendelését, a cég pedig írásban visszaigazolja azt, akkor ennek eleget is kell tennie. Ha ez pedig nem így történik, akkor az a fogyasztók digitális kereskedelembe és persze a cégbe vetett bizalmát ássa alá – közölte a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.