A Tesla marketingjét, és különösen az autókereskedőket okolja az a kínai férfi, akinek az autója robotpilóta üzemmódban nekiment egy másik autónak. A 33 éves Luo Csen szerint az autókereskedők, sőt a Tesla kínai marketingje azt állították, hogy az autó önvezető, ezért a baleset a kocsi hibája.
Csen Teslája egy parkoló Volkswagennek ment neki, amiről letört a tükör, és mindkét autó oldala megkarcolódott. Nagyobb kár nem keletkezett, a balesetben senki sem sérült meg.
Hivatalos válaszában a Tesla azt állította, az adatokból egyértelműen kiderül, hogy
a baleset pillanatában Csen keze nem volt a kormányon, és semmit nem tett azért, hogy elkerülje az ütközést.
A Tesla szerint ők soha nem állították, hogy az autóik önvezetőek lennének, csak azt, hogy vezetéssegítő rendszerrel rendelkeznek. A cég szerint állandóan hangsúlyozzák, hogy a kocsik tulajdonosainak mindig, az automata rendszer bekapcsolása után is a kormányon kell tartaniuk a kezüket, ők felelősek a kocsi irányításáért, és folyamatosan készen kell arra állniuk, hogy átvegyék az irányítást.
Csen szerint ugyanakkor a Tesla és az autókereskedők egyértelműen azt állították, hogy az autó önvezető, ezért ő joggal gondolhatta, hogy nem kell folyamatosan irányítania.
Azt a benyomást keltik az emberekben, hogy ez önvezetés, nem pedig csak automata rásegítés”
– mondta Luo Csen.
Csen elismerte, hogy a baleset pillanatában a telefonját vagy a kijelzőt figyelte, csak pár másodpercenként nézett fel. Állítása szerint már hónapok óta használta a robotpilóta funkciót, a marketing pedig meggyőzte róla, hogy az autó az ő közreműködése nélkül is elvezeti magát.
A Business Insider szerint Csentől függetlenül
számos kínai Tesla-tulajdonos állítja, hogy a kereskedők kínai nyelven önvezetőként jellemezték az autókat.
A lap szerint a Tesla kínai honlapján a „cetung csiasi” kifejezés szerepel, amit szó szerint leginkább valóban „önvezető”-ként lehet lefordítani. A repülőgépeken a robotpilótára is ugyanezt a kifejezést használják, vagyis tényleg megtévesztő lehet a Tesla-tulajdonosok számára.
A Tesla azt nyilatkozta, ők sosem jellemezték a robotpilóta üzemmódot a sofőrtől független technológiaként, az autókról sohasem állították, hogy önvezetőek lennének. „Az olyan, harmadik féltől származó leírások, amelyek mást sugallnak, pontatlanok.”
Kínában jelenleg nincs olyan jogszabály, ami az önvezető (vagy félönvezető) járművek üzemeltetését szabályozná, a kialakításuk már folyamatban van. Az illetékes minisztériumok nem reagáltak a Business Insider megkeresésére.
A Teslák robotpilótája egyébként figyel arra, hogy a sofőrök ne engedjék el magukat túlságosan. Ha a kocsi észleli, hogy a sofőr keze nincs a kormányon, figyelmezteti, hogy tegye vissza. Ha a sofőr nem tesz így, akkor az autó megáll.