Mike Hawes, a Brit Járműgyártók és -kereskedők Szövetségének (SMMT) vezérigazgatója a BBC-nek nyilatkozott és azt mondta: szövetségük rendkívül aggasztónak tartja a brit járműipar jövőjét, amelyet veszélyben lát akkor, ha Nagy-Britanniának nem lesz hozzáférése az EU egységes piacához.
Az Unió a brit járműipar legnagyobb piaca, és az európai beszállítóktól érkező részegységek "országról országra vándorolnak". Ennek a többirányú áramlásnak az akadálytalan folytathatósága miatt is szükséges a hozzáférés az egységes belső piachoz - mondta az SMMT vezetője.
Idén azi év első felében a brit autóexport 57,3 százaléka - több mint 500 ezer jármű - irányult uniós tagállamokba.
Az Európai Bizottság álláspontja szerint, ha Nagy-Britannia a kilépés után is hozzá akar férni az EU egységes belső piacához, akkor tartania kell magát az unión belüli mozgásszabadság alapelvéhez.
Theresa May brit miniszterelnök viszont azt mondja, hogy az uniós tagságról tartott júniusi népszavazás megmutatta, hogy a britek nem akarják az EU-n belüli szabad mozgás elvének érvényesítését úgy, ahogy az eddig történt.
A legnagyobb brit autógyárak azonban már a referendum előtt is felhívták a figyelmet a brexit kilépés kockázataira.
A Jaguar-Land Rover, a Toyota, a BMW és a Vauxhall nagy-britanniai részlegeinek vezérigazgatói júniusi közös nyílt levelükben hangsúlyozták, hogy a brit járműipar közvetlenül és közvetve 800 ezer embernek ad munkát, és évente 15,5 milliárd font (több mint 5500 milliárd forint) termelési értékkel járul hozzá a brit GDP-hez.
A Nagy-Britanniában gyártott járművek 80 százalékát külföldön értékesítik;
az Európai Unió piacára évente átlagosan a teljes kivitel 57,7 százaléka kerül.
A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vezérigazgatója, Roberto Azevedo még júniusban arról beszélt, hogy brexit esetén egy évtizednél hosszabb ideig is eltarthat, mire Nagy-Britannia újjáépíti kereskedelmi kapcsolatait az EU-gazdaságokkal, ráadásul valószínűleg sokkal rosszabb feltételekkel férne hozzá az unió egységes belső piacához, mint most, amikor uniós tagként vámmentesen kereskedhet a tagállamokkal.
Azevedo szerint a WTO számításai azt mutatják, hogy az EU-ba, illetve az unióval kedvezményes feltételekkel kereskedő külső gazdaságokba irányuló brit exportot évente 5,6 milliárd font (több mint kétezer milliárd forint) vám terhelné, ha Nagy-Britanniának nem lenne többé hozzáférése a jelenlegi feltételekkel az unió belső piacához.