A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi vizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Magyar Cetelem Bank (Cetelem Bank) miként tesz eleget a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációjában a teljes hiteldíj mutató (THM) feltüntetési kötelezettségének. A jegybank eljárása során a 2014. április 30. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszak banki reklámjait nézte át.
A vizsgálat megállapította, hogy a Cetelem Bank az általa – részben nagyobb kereskedelmi áruházak közvetítése útján – értékesített áruhitel, személyi kölcsön és hitelkártya termékeket oly módon népszerűsítette, hogy a reklámozás során a THM értékét nem vagy nem feltűnően jelenítette meg. Az ügyfélfogadási helyiségekben, a nyomtatott és elektronikus sajtóban, a televízióban, valamint az áruhiteleket függő ügynökként közvetítő áruházakban megjelenő
4 hirdetéstípusnál egyáltalán nem szerepelt a THM értéke.
A további 68 vizsgált reklámtípusnál pedig a THM-et a fő hirdetési szövegtől elkülönülő apró betűs részben, illetve minden más információhoz (különösen a kedvezményekhez) képest kisebb vagy azonos betűmérettel, és kevésbé feltűnő ábrázolásmóddal szerepeltették.
A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztási hitelek (pl. áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya) szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, egyéb költségek és díjak).
A THM a hiteltermékekre vonatkozó leghangsúlyosabb adat,
amely segítséget nyújt a fogyasztóknak a kölcsönigénylés során, hogy az anyagi lehetőségeihez leginkább igazodó megoldást választhassanak. Mindezek miatt követeli meg a vonatkozó jogszabály is, hogy a THM értékét a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban minden esetben feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedes jegy pontossággal meg kell adni. Az MNB a feltárt jogsértés miatt összesen 4,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Cetelem Bankra.
A felügyeleti intézkedéssel összefüggésben megemlítendő, hogy az MNB két évvel korábban 10 millió forint összegű bírságot szabott ki a Cetelem Bankkal szemben a THM értékének feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt. Jelen vizsgálat során az MNB az intézmény javára értékelte, hogy a hivatkozott vizsgálatot követően a bank fogyasztási hiteltermékeket érintő kereskedelmi kommunikációja számos tekintetben pozitív irányba változott.