A jogszabályi tilalom ellenére egy gyógyszerész ajánlotta a vény nélkül kapható, gyógyszerként nyilvántartott Flexagil krémet egy televíziós reklámfilmben - közölte a GVH.
Szabályok szerint egyetlen gyógyszer reklámja sem tartalmazhat olyan utalást vagy kifejezést, amely tudósok, egészségügyi szakemberek vagy ismert személyiségek ajánlását tartalmazza.
A GVH álláspontja szerint a fogyasztó ugyanis
hajlamos előnyben részesíteni olyan termékeket, amelyeket szakembernépszerűsít.
A vizsgálat során a GVH a vállalkozás által becsatolt többféle kutatás eredményeit is értékelte, azonban lényeges, hogy a kutatási eredmények csupán segítik az értékelést: a vizsgált reklámok értékelését, értelmezését a GVH-nak kell elvégeznie - hangsúlyozták. A GVH megjegyezte, az európai bírósági gyakorlatban is általános elvárás, hogy ne egy kutatás, hanem mindenekelőtt az eljáró hatóság ítélje meg a vizsgált tájékoztatás tartalmát.
Az ebben az ügyben kiszabott bírság mértékét alapvetően a hosszú ideig futó reklámok jelentős költsége határozta meg, a GVH azonban enyhítő körülményként értékelte, hogy
a Merck később módosította kereskedelmi gyakorlatát,
valamint a versenyfelügyeleti eljárás során elfogadta, hogy a reklámban szereplő patikus egészségügyi szakember ajánlásának is tekinthető.
Súlyosító körülményként vették figyelembe, hogy a cég kereskedelmi gyakorlata jelentős számú fogyasztót ért el.