Hétről hétre egyre többen fizetnek érintőkártyával, néhány pillanat alatt azoknál az ital- és áruautomatáknál, amelyekbe ún.
virtuális POS (vPOS)-terminált telepítettek.
Az ilyen egységeknél a hazai bankkártyás vásárlások aránya átlagosan 18-22% a készpénzes fizetésekkel szemben, de vannak olyan kiugró helyszínek is, ahol 90%-os a kártyahasználat – derült ki 74 vPOS-terminállal ellátott magyarországi automata fizetési adataiból . A vPOS-terminálokat biztosító Nayax várakozásai szerint az elkövetkező hetekben mintegy 130 új automatás terminált telepítenek.
A vPOS terminálokat már most is
több területen alkalmazzák Magyarországon, az étel- és italautomaták mellett például önkiszolgáló autómosókban, vagy akár kutyamosókban is.
A felhasználási lehetőségek száma szinte végtelen, a vásárlók pedig kifejezetten nyitottak az automatás újdonságokra. Bár a megkérdezett felhasználók jelenleg leginkább kávét vagy cappuccinót vásárolnak automatából (93%), igény lenne többek között fűszer-, cipőtisztító-, kutyaeledel-, kerékpáralkatrész- és mobiltöltő automatára is. Az automatákban elérhető italok jobban fogynak, mint az ételek, de édességet (52%), chipszet és sós ropogtatnivalót (51%), szendvicset (43%) és túró rudit (40%) is szívesen vesznek a válaszadók.
Bár egyelőre kevesen tudják, hogy vannak olyan automaták, amelyeknél bankkártyával is fizethetnek (11%), a vásárlók üdvözölnék ezt a lehetőséget az általuk használt automaták esetében is.
Az online felmérésben megkérdezettek mintegy kétharmada nyitott a kártyás fizetésre az automatáknál,
50 százalékuk – ha tehetné – mindenképpen bankkártyával fizetne, míg a másik nagy tábor akkor élne ezzel a lehetőséggel, ha éppen nem lenne nála elegendő aprópénz.
A kutatás során fény derült arra is, hogy a pénztárnál való sorban állás elkerülése miatt nagyon népszerűek a BKK és a MÁV jegyautomatái is. Az ital- és snackautomaták pedig főleg azért kedveltek, mert gyors vásárlást tesznek lehetővé, 24 órán keresztül elérhetők, és a korlátozott választék miatt egyszerű a döntéshozatal a megvásárolni kívánt termékeket illetően. Az automaták akkor is jó szolgálatot tesznek, ha más üzlet vagy büfé nincs a környéken.
Az italautomaták esetében ugyanakkor bosszúságot jelenthet, ha kifogy valamelyik hozzávaló (pl. a kávénál a cukor vagy a pohár)
vagy esetleg a termék minősége nem első osztályú, de a fizetési lehetőségek korlátozottsága is okozhat kellemetlenséget.
Az intelligens automaták megjelenésével ezek a nehézségek egyre könnyebben lesznek kiküszöbölhetőbbek,
hiszen lehetővé válik a készletek távoli nyomon követése
és a legkülönbözőbb felhőalapú szolgáltatások és adatelemzési lehetőségek használata. Míg a hagyományos automaták nem képesek nyomon követni, hogy kik a vásárlóik, milyen termékek érdeklik őket, vagy éppen melyek a kevésbé népszerű árucikkek, illetve arról sem tudják tájékoztatni az üzemben tartójukat, ha meghibásodtak, az okosautomaták erre mind képesek. Sőt az újfajta, okosautomaták nagy részénél az egyérintéses fizetési funkció is elérhető, így a fizetés csupán néhány pillanatot vesz igénybe.
Jelenleg az automaták piacán is egyre gyakoribb az egyérintéses fizetés, amely egyébként rendkívül népszerű hazánkban – a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2016. második negyedévében az ilyen fizetések száma már meghaladta a hagyományos kártyás tranzakciókét” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.
Jól reagáltak a fogyasztók egy őszi automatás kezdeményezésre is. Szombathelytől Budapesten keresztül egészen Miskolcig összesen húsz ital-és áruautomata kap bankkártyás fizetési funkciót egy pilotprojekt keretében, amelyben több iparági szereplő is közreműködik. A kiválasztott helyszínek között egyetem, vasútállomás, kereskedelmi egység, gyógyszergyár, középiskola és kórház is megtalálható.