Tömegben vásárolni ugyanis csak kevés ember szeret, a világhálón viszont kényelmesen megvásárolhatunk számos terméket a karácsonyfa alá. A CIB Bank saját adatai szerint tavaly igencsak jövedelmező volt az akció:
miközben a napi online kereskedelmi forgalom átlagosan 46,4 millió forintot ért el naponta, a fekete pénteken – amely tavaly november 27-ére esett – majdnem 81 millió forintra ugrott.
Az online boltok azonban mit sem érnek elektronikus fizetés nélkül, sokszor az érdeklődők le is mondanak egy termék megvásárlásáról, ha nem tudják azonnal megrendelni és kifizetni.
Mindemellett a webáruházak is számos vevőt veszíthetnek, ha nem adnak lehetőséget több fizetési módra.
Pedig a CIB Bank szerint a napi tranzakciószámra és az átlagos kosárértékre is kedvező hatást gyakorol az akció: a 2015-ben elért napi 6500 tranzakcióval szemben a black friday 10900 generált a CIB Banknál, a vásárlók pedig átlagosan 7400 forint feletti értékű árut helyeztek a kosarukba.
A fizetési lehetőségeket két nagy csoportra oszthatjuk:
az egyik a hagyományos, míg a másik az elektronikus fizetési módok csoportja.
Az eNet felmérése szerint a hazai webáruházakban a kézpénzes utánvét, a banki átutalás és a kézpénzes fizetés az üzletben a leggyakoribb fizetési módok. A hazai közönség meglehetősen megosztott:
negyedük szélsőségesen kitart a készpénzes, egyötöde pedig éppen a készpénzmentes fizetés mellett.
Külföldön a bankkártyás és az elektronikus pénztárcás (PayPal, Barion) fizetés a legelterjedtebb.
Hagyományosnak tekintjük az utánvétes fizetést és a banki átutalást. Ez utóbbit, igaz, ma már intézhetjük internetbankon keresztül a saját számítógépünkön, de mégsem soroljuk az elektronikus kategóriába, mivel a vásárló megteheti azt is, hogy besétál a bankba, és személyesen utalja át a pénzt a kereskedő számlájára.
Mielőtt bárki belevetné magát a fekete péntek vásárlási lázába, nézzük, milyen megoldásokkal fizethet ma egy webáruházban, és melyeknek mik az előnyei és hátrányai.
A hazai vásárlók által leginkább preferált vásárlási mód. Nem véletlenül: az áruért csak utólag, a kézhez vételkor kell fizetni. Nem kell az interneten megadni a bankkártyaadatokat, s valóban kézhez kapjuk az árut, amiért fizettünk. A Gfk felmérése szerint
2013-ban a magyar internetes vásárlók 62 százaléka választotta ezt a módot.
Mindazonáltal figyeljünk arra, hogy mivel ez a fizetési mód jelenti a legnagyobb kockázatot a webáruházak számára, általában magasabb költséget számítanak fel érte a szállítási díjon felül is.
A másik klasszikus. Ebben az esetben a megrendelés leadása után a webáruházak e-mailben megküldik vevőiknek a számlát, amelyben részletezik a bankszámlaszámot, a fizetési határidőt és a vásárlás összegét. Ha valaki nem szereti megadni a bankkártyaadatait, akkor érdemes ezt a megoldást választania.
Az online átutalással otthonról is pár perc alatt elvégezhető.
A hátránya mindössze annyi, hogy – ha rendelkezünk online hozzáféréssel - kicsit hosszabb időt vesz igénybe. Ha pedig az sincs, akkor el kell fáradnunk egy bankfiókba. Mindemellett számolnunk kell a banki átutalásnak mindennemű költségével.
Ez a megoldás a vásárló számára sokkal kényelmesebb, és nem tudja elrontani az utalást. A rendszer ugyanis a vásárlói kosárból automatikusan átemeli a rendelésszámot, az utalandó összeget és a kereskedő számlaszámát. Magyarországon több mint 11 bankból indíthatnak SOFORT Banking utalást a vásárlók, mégis, hazánkban egyelőre kevésbé ismert fizetési mód, így talán kicsit bizalmatlanabbak is a vevők. Holott,
a legbiztonságosabb fizetési módok egyike, mert minden egyes tranzakciót egyedi kóddal hagy jóvá a cég, és nem tárolják a pénzt köztes bankszámlán.
Ha vevőként esetleg meggondolnánk magunkat, az eladóval tudunk egyezkedni.
A statisztikák szerint a neten vásárlók közül minden második fizetett már bankkártyával az áruért. Ezzel a módszerrel a kártyaszámunk, a lejárati dátum és egy kártyakód megadásával azonnal fizethetünk az áruért. A kereskedők nyomban elindíthatják az áru postázását.
Több webáruháznál már mobilon keresztül is indíthatunk bankkártyás fizetést.
A fizetés indításakor a böngésző üzenetet küld arról, hogy biztonságos weboldalról indíthatjuk meg a fizetést. Egy kis lakat jelenik meg a böngésző jobb alsó sarkán és az url cím mezőjében. Probléma esetén azonnal lépjünk kapcsolatba a webshoppal.
A fizetés e módja igencsak elterjedt a nyugati országokban, de itthon is dinamikus növekedésnek indult az e-pénztárca használók száma. A legismertebb ilyen szolgáltatást nyújtó cég a PayPal. A rendszer lényege igen egyszerű: a felhasználó egy gyors regisztráció után kap egy számlát, amelyet különböző módon feltölthet.
Ezt az egyenleget használhatja fel az elektronikus pénztárcát elfogadó webáruházaknál.
Ha van ilyen pénztárcaegyenlegünk, akkor ez a leggyorsabb fizetési mód.
Ezzel a fizetési megoldással egy alkalmazást kell letöltenünk az okostelefonunkra. Ekkor regisztráljuk a bankkártyaadatokat is, és ezzel regisztráljuk a kártyát a rendszerbe. Ez után, ha fizetni szeretnénk egy webáruházban, csak megadjuk a telefonszámunkat vagy azonosítónkat. Az üzlet ezután üzenetet küld a vásárolni kívánt termékünkkel és a végösszeggel. Egy PIN kóddal azonnal ki tudjuk fizetni.
Biztonságos és gyors fizetési lehetőség,
és fizethetünk vele offline és QR kóddal is.
Hogy tovább bonyolítsuk a dolgot, van mobilvásárlás is.
Ez esetben a mobilszámlánk terhére vagy a kártyaegyenlegünkből vásárolunk.
Telefonszámunk megadásával vagy egy SMS elküldésével kezdeményezhetjük a vásárlást, attól függően, hogy milyen rendszert telepítettek a webáruháznál. Jelenleg meglehetősen kevés helyen fizethetünk így – általában autópálya-matricát, lottót és mobilszolgáltatásokat, ugyanakkor gyors és biztonságos megoldás.
A cikk megjelenését a CIB Bank támogatta.