Az Accell gyára 24 ezer négyzetméteren terül el, a januártól májusig tartó csúcsidőben 650 dolgozót foglalkoztat. 2001-ben vázfestőüzemként alakult, az első kerékpár a következő év augusztusában gördült le a szerelősorról.
Ezt követte még néhány, így 2015 októberében a kétmilliomodik kétkerekűt ünnepelhették.
Sok Ghost, Lapierre vagy Haibike is itt készül.
A gyár kapacitását jól szemlélteti, hogy amíg mentünk egy kört a raktárban, az egyik gyártósoron hét darab kerékpárt szereltek össze. A dolgozóknak részfeladataik vannak, egyikük csak a bowdent húzza be a vázba, a következő a fékeket csavarozza fel.
A matricázást nők végzik, mert a férfiak türelmetlennek bizonyultak hozzá.
A küllőket olyan speciális gépben állítják be, amelyik ötszáz kilométernyi tekerést vált ki. Így többé nem kell küllőhúzásra visszahordani az újonnan vásárolt biciklit.
Van automatizált targoncájuk, amely magától teszi a dolgát a raktárban.
A legnagyobb adujuk azonban a világviszonylatban is rendkívül ritka festési eljárás. A végeredmény olyan különleges, hogy fényképezni és videózni sem lehetett a berendezést. Egy bonyolult gépezet egyenletesen szórja fel a vázak felületére a vízbázisú – így teljesen környezetbarát – festéket, melyet a matricázás után matt vagy fényes lakkal látnak el. Így kapjuk meg az ütésálló és strapabíró fényezést, amit kalapáccsal is verhettem, úgy sem pattogzott le.
Ezeket az alapanyagokat a BMW is használja.
És ha már járműipar. A kerékpárgyártás sokkal előrébb tart az elektromotorok terén, mint az autók. Nyugaton már most hatalmas piacot uralnak az úgynevezett e-bike-ok, ezen belül a pedelec (PEDal ELEctric Cycle) kerékpárok. Ma már az Accell-Hunland gyárában is ezek készülnek többségében.
A gyár három éve döntött úgy, hogy a tapasztalatokra építve saját márkát hoz létre. Az üzemben rejlő maradék kapacitást kihasználva egy olcsóbb, ám minőségileg élvonalbeli kerékpárt vezettek piacra. A Bad-bike így teljes mértékben magyar termék, a Baddog a férfi, a Badcat pedig a női részleg fantázianeve.
Igaz, hogy Magyarországon jelenleg még gyerekcipőben jár a pedelec, de az Accell Kft. cégvezetője, Steurer Zsolt szerint mi is csatlakozni fogunk a nyugati mintához. Egyszerűen azért, mert a pedelec kerékpárok a jövőt jelentik.
Németországban az évente gyártott körülbelül kétmillió bicikli már csaknem egynegyede elektromos.
A pedelec nyugati térnyerése elsősorban sokoldalú felhasználásának és hatékonyságának tudható be. Kiterjeszti a kerékpározás határait, hisz míg egy normál biciklit átlagosan 3-5 kilométerre használunk, egy elektromos változattal már 20-30 kilométert is teker a tulajdonos naponta. És ez bőven nem az akkumulátor végét jelenti,
egy modern pedelec akár 80–100 kilométerre is elvisz.
Kiváltja a városi robogózást, sokaknál már a kocsit is. Környezetbarát, egészséges és gyors közlekedési módot biztosít, külföldön sok fiatal választja első autó helyett.
„A pedelec legnagyobb előnye, hogy mindenki jól jár vele” – mondta Steurer Zsolt. A cégvezető személyesen vitt körbe minket a gyárban. Szemmel láthatóan közvetlen kapcsolatban van a munkásokkal. „A felhasználó egy egészen új világba csöppen, melyből többé nem akar kiszállni. A gyártó pedig az árbevétel növekedését kapja cserébe. A mi cégünk például megduplázta árbevételét az e-bike-ok gyártása óta, idén 170 millió euró körül zárhatunk.”
„Gyakorlatilag egy véletlen miatt kerültem ide – mondta Steurer Zsolt. – Siófokon kerestek vezetői pozícióba embert, én pedig, székesfehérvári lévén, már láttam is magam a Balatonban. Később kiderült, hogy a holland kontakt rosszul mondta, Szolnokról van szó, ám már az első találkozón olyan légkör alakult ki, hogy a főnökség ragaszkodott hozzám. Annak ellenére is, hogy én már nem akartam a munkát a komoly távolság miatt. Mivel azonban a feleségem is beadta a derekát, elvállaltam, és nincs miért megbánnom.”
„Gyerekkorom óta részese a kerékpár az életemnek. Volt egy tömörgumis bicajom, erről egy Szputnyikra nyergeltem át. Le sem lehetett lőni róla. Aztán így jött ki, megint a kétkerekűeknél kötöttem ki.”
A saját márkáik, a Baddog és a Badcat egyre népszerűbbek. A cél, hogy minden évben megduplázzák a saját kerékpárok eladását.