A múlt héten pénteken már volt egy black friday roham Magyarországon. Az igazi fekete péntek csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek, ez idén november 25-re esik. Magyarországon is újabb hatalmas leárazások lesznek pénteken. Az Amerikai Egyesült Államokban ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.
A vevők akár 40-60 százalékos árleszállításokkal is találkozhatnak, ezért fontos a fogyasztóknak tisztában lenni néhány alapvető információval – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
Kuponos vásárlások esetén a legfontosabb tudnivaló, hogy a kuponos oldalak a termékeket/szolgáltatásokat
csak közvetítik, nem értékesítik,
így vásárlás esetén nem a kuponos oldal és a vevő között jön létre a szerződés, hanem a terméket ténylegesen eladó vagy a szolgáltatást ténylegesen nyújtó cég és a vevő között. A vásárlás előtt tájékozódjunk az ajánlat feltételeinek részleteiről a kupon tényleges kibocsátójánál, mert a kuponos oldalon lévő tájékoztatás gyakran nem teljes körű, így annak alapján nem jutunk hozzá az ajánlattal kapcsolatos minden információhoz.
Nem árt újra és újra felhívni a figyelmet arra, hogy
internetes vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót,
így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított
14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől,
akkor is, ha a termék hibátlan.
Az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nemcsak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget, beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.
Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t vagy számítógépes szoftvert vásárolt, és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást.
Üzletben vásárláskor nem illet meg minket hibátlan áru (nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver) esetében az elállási jog.
Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra, vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjünk, kérjük, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjunk.
Utazási ajánlatok, utazási kuponok esetén különösen figyelni kell az alábbiakra: az ajánlat minden részét ellenőrizni kell (rejtett költségek, van-e még szabad szoba, hány napra és hány éjszakára szól az ajánlat). Nézzük meg a szálloda saját honlapját is, és olvassuk el a vendégek interneten elérhető véleményeit. Járjunk utána, hogy milyen pluszköltségek merülhetnek fel, amelyeket a kuponár nem tartalmaz (pl.: hétvégi felár, idegenforgalmi adó, poggyászdíj, parkolási díj, stb.). Ne feledjük, hogy sok esetben az utazási kuponokat kiemelt idegenforgalmi időszakokban, hosszú hétvégéken nem lehet beváltani. Minden esetben győződjünk meg arról, hogy melyik iroda szervezi ezeket az utazásokat, és az adott utazásszervező rendelkezik-e a hatályos jogszabályok szerinti jogosultságokkal.
A bejegyzett utazási irodák listája a következő linken található: www.mkeh.gov.hu.
Legyünk körültekintőek, nézzünk körbe, keresgéljünk a piacon található ajánlatok között.
Akciós árut nem cserélünk? Ne higgyük el!
Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak - ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról.
Mit is jelent a háromnapos csere? Tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihetünk, és visszakérhetjük annak vételárát. Ez csak a kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.
Nem győzzük elég sokszor felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vásárlások során az eladótól kapott
nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg,
hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen.
Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat.
Ha a vásárolt termékkel probléma van, nem működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét fentiek bemutatásával tudják igazolni a vásárlók.