A kényelem, a könnyű kezelhetőség és a gyors ügyintézés miatt egyre nagyobb hangsúly helyeződhet az elektronikus fizetési módok, így a mobiltelefonon történő vásárlásra is – derül ki a Simple alkalmazást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil valamint az NRC közös kutatásából.
A matricavásárlók 71 százaléka még mindig az út menti benzinkutakon szerzi be a fizetős útszakaszokra az úthasználati jogosultságot.
A döntés mögött meghúzódó elsődleges ok nem más, mint a megszokás, ami azt jelenti, hogy a berögződések a magyar emberek legfőbb vezetői a vásárlásaik során.
A matricavásárlók 29 százaléka rendszeresen valamilyen elektronikus fizetési mód igénybevételével vesz sztráda matricát. A vizsgált alcsoport közel 20 százaléka próbálta már az okostelefonos alkalmazással történő matricavásárlást, azonban a válaszadók mindössze egytizede használja rendszeresen ezt a fizetési alternatívát.
A leggyakrabban vásárolt matrica típus a 10 napos országos matrica(67%).
Az elektronikus úton vásárlókra inkább jellemző, hogy
éves megyei matricát vesznek,
mint a benzinkúton vásárlókra.
A legkisebb érdeklődés mindenütt a havi országos matricák iránt mutatkozik. A kutatásból ezzel együtt az is kiderül, hogy a vizsgált alcsoport többsége (43%) percekkel az utazás előtt veszi meg az autópálya-matricát, a gyakoriságot tekintve ezt követi az év eleji vásárlás, amely az elektronikus úton vásárlók körében a legnépszerűbb (36%).
A Simple alkalmazást fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil tapasztalatai szerint az applikáción keresztül vásárolt, 2017-es évre szóló matricák közül ugyancsak
az éves megyei autópálya-matrica a legnépszerűbb.
Az eddigi 10 698 vásárló összesen 16 323 darab éves megyei és országos matricát vett, amiből 14 388 darab éves megyei matrica volt.
A vásárlás időpontját tekintve a Simple alkalmazásban 2016-ban a heti vagy havi érvényességű jogosultságot vásárlók 17 százaléka gondolkodott előre, de ők is jellemzően csak három nappal az úthasználat előtt vették meg matricájukat. Tavaly összesen 5900 darabot vettek meg előre az autósok, míg több mint 28 ezer heti és havi matricát inkább aznap, kevéssel a pályára való felhajtás előtt váltottak meg az appon keresztül.
Míg a benzinkutas vásárlásoknál kiegyenlített a nemek közötti megoszlás, addig az alternatív megoldásokat jellemzően férfiak veszik igénybe. A válaszadók életkorát vizsgálva ugyanis az tapasztalható, hogy a fiatal (18-39), felsőfokú képzettséggel rendelkező budapesti férfiak érdeklődnek leginkább az elektronikus fizetés lehetősége iránt, de ez a tendencia a jövőben változhat, és a potenciális vásárlók köre bővülhet az idősebb generáció tagjaival is.
Szerdától már csak a 2017-es e-matricákkal lehet használni a díjköteles autópályákat és autóutakat.A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint tavaly összesen mintegy 349 ezer éves országos e-matricát értékesítettek, ami csaknem 21 százalékkal több volt az előző évinél.
A megyei matricákból 1 millió 580 ezret vettek az autósok, csaknem 18 százalékkal többet, mint 2015-ben.
A havi matricák száma csaknem elérte az 1 millió 945 ezret tavaly, ez 5,6 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban.
Változatlanul a heti (10 napos) e-matricából fogy a legtöbb, a szám tavaly megközelítette a 9 milliót, 6,6 százalékkal haladta meg az előző évit.
A különböző e-matricákból összesen csaknem 13 milliót értékesítettek 2016-ban,
az ebből származó bevétel pedig meghaladta a 64 milliárd forintot. Az eladott matricák száma 8, a bevétel több mint 11 százalékkal emelkedett a megelőző évhez képest.