A benchmark határidős kakaó jegyzések megütötték a tonnánkénti 2052 dolláros szintet pénteken New Yorkban, ami a legalacsonyabb árfolyam volt 2013 márciusa óta. Ezzel pedig folytatódott a már egy éve tartó gyengülés az időjárás miatt kialakult 2015-ös ralit követően – írja a CNBC.
Ennek egyik fontos oka, hogy a legutóbbi szezonban a kedvező időjárás rekordtermést hozott Nyugat-Afrikában, aminek következtében a fokozódó kínálat negatív nyomást helyezett az árakra. Elefántcsontpart és Ghána egyébként a világ két legnagyobb kakaóbab termelője. A két ország a globális kínálat több mint kétharmadáért felel.
Mivel pedig úgy tűnik,
az időjárás csak tovább fog javulni, fokozódhat az árfolyam zsugorodása
– mondta Wilfred Chong, a szingapúri Phillip Futures nyersanyagpiaci kereskedője. Chong szerint a New Yorkban jegyzett kakaó elérheti a 2 ezer dolláros szintet is.
Mindeközben a legnagyobb termelőnek számító Elefántcsontparton a kakaóbabok a raktárakban és a kikötőkben halmozódnak, mivel az exportőrök nem akarják túlságosan olcsón eladni azokat – derült ki a Reuters januári jelentéséből.
A keresleti oldal fundamentumai ezzel párhuzamosan szintén gyengék, mivel az egészségtudatos fogyasztók egyre kevesebbet akarnak nassolni. A világ legnagyobb csokoládépiacával rendelkező Egyesült Államokban
az édesség kiskereskedelmi eladásai alig tudtak bővülni az elmúlt két évben.
Volumen tekintetében tavaly mindössze 0,6 százalékos volt a bővülés, míg az érték oldaláról az eladások csupán 0,7 százalékkal 13,7 milliárd dollárra emelkedtek december 25-ig. Egy évvel korábban, 2015-ben, 2,8 százalékos volt a volumengyengülés, a dollár alapú eladások értéke azonban 3 százalékkal fokozódott.
Kínában pedig tavaly valószínűleg a csokoládépiac volumene 4 százalékkal, 122 ezer tonnára zsugorodott. A nagyjából évi 4 millió tonnát termelő kakaópiac szereplői ráadásul azzal számolnak, hogy idén is kitart majd a kínálati többlet.
Mindazonáltal nem arról van szó, hogy a fogyasztók teljesen leszoktak volna a csokoládéról, egyszerűen csak sokkal válogatósabbak lettek, és
inkább a minőségi termékeket keresik.
Éppen ezért minősülhet rossz stratégiának, hogy sok vállalatnál visszafogják az új termékek fejlesztésére szánt összegeket alacsony árakra hivatkozva – ahogy az Euromonitor januárban kiadott felméréséből is kiderül.
A világ legnagyobb kakaó feldolgozójának számító Barry Callebaut például a január 25-én közzétett jelentésében arról számolt be, hogy az általános eladási volumen változatlan volt az első pénzügyi negyedévben, miközben a bevételek 4,2 százalékkal emelkedtek éves alapon a magasabb árréssel bíró áruknak köszönhetően.
A svájci cégnél ugyanis a különlegességnek számító termékek eladásai 14,3 százalékkal erősödtek.
Jóllehet a trendek valóban változóban vannak, Chong hangsúlyozta, hogy az emberek világszerte még mindig kedvelik és keresik az édességeket. Ahhoz pedig, hogy ez a kép alapvetően átalakuljon, sokkal több időre lenne szükség.