Új hídfőállást létesít Kína az Adriai-tenger északi részén: miközben tárgyalásokat folytat a szlovéniai Koper kikötőjének megvásárlásáról,
a velencei Malamocco kikötőjét egy kínai-olasz vállalat fejleszti olyan offshore-központtá,
ahol a nagy tengerjáró konténerhajók átpakolhatják rakományukat a szárazföldre tartó kisebb hajókra. Erre azért van szükség, hogy Velence városát megvédhessék, és ne kelljen a történelmi városrészhez közel legalább 18 méter mély beállóhelyeket ásni, amelyek konténerhajók számára is megfelelnek.
A nemzetközi tendert tavaly áprilisban írták ki, és végül az a kínai CCCG (Kínai Kommunikációs és Építési Vállalat) nyerte, amely már több nagy kikötőt is tervezett Európában.
A kínaiak egy olasz konzorciummal együtt kezdenek hozzá a tervezéshez, és a beruházás jövőre már el is kezdődhet.
A kikötő fejlesztése egyébként sokáig ellenállásba ütközött a lagúnák és a város megőrzése miatt, ezért döntöttek végül az offshore-kikötő megoldása mellett. A szerződés aláírásakor Luigi Brugnaro, Velence polgármestere a város védelmét hangsúlyozta, míg a CCCG európai fejlesztésekért felelős igazgatója, Song Debin
a Velence és Kína közötti, Marco Polo korabeli tengeri útvonal felélesztését emelte ki.
Kína egyébként már több lépést is tett, hogy újraépítse a tengeri Selyemutat: tavaly a legnagyobb kínai hajózási vállalat, a COSCO már tárgyalt a koperi kikötő megvásárlásáról, ezen a kapun is szeretnének hozzáférni az európai piacokhoz.
A COSCO tavaly az athéni Pireusz kikötő részvényeinek 67 százalékát vásárolta fel,
azzal az ígérettel, hogy félmilliárd euró értékben felújítja a kikötőt.
Az alkut csak nehezen lehetett tető alá hozni, mert a görögök sokáig nem akartak kötélnek állni, végül csak az Európai Unió, az Európai Központi Bank és az IMF, vagyis
a „trojka" mentőcsomagjaiban vállalt privatizációs bevételi vállalásuk miatt bólintottak rá az ügyletre.
A COSCO már 2008 óta működtette a görög konténerkikötőt, és az új Selyemút-tervnek megfelelően összekötheti a Délkelet-Ázsián áthaladó, és Afrika partjai mentén húzódó tengeri útvonalait Európa nagyvárosaival.