Duan a világtól elvonultan élő milliárdos. Ő alapította az Oppót és a Vivót, a két okostelefon-gyártó céget, amelyekkel nem kisebb célt tűzött maga elé, mint hogy a legnagyobb cégek legyenek a földön. Ez Kínában már össze is jött tavaly.
Először persze kinevették, mint olcsó iPhone-utánzatot, ám a cégek hatalmas ugrásokkal mentek előre, míg 2016-ban ki is ütötték az Apple-t a top háromból, ezzel először bicsaklott meg az iPhone menetelése Kínában.
Az Oppo és a Vivo azt tudta kihasználni, hogy az amerikai okostelefon-gyártó óriás nem alkalmazkodott a helyi igényekhez
– mondta a vállalkozó a Bloombergnek adott interjújában.
Az Apple egy csomó fantasztikus dolgot csinált, mint például az operációs rendszert, de túlságosan makacsnak bizonyult, így Kínában végül megelőztük – mondta a mogul. Persze azért globális szinten bőven osztott pofonokat az Apple a kínai vetélytársnak. A milliárdosnak rögeszméje lett az Apple-lel folytatott verseny, bár sokáig a beszállítója és óriási rajongója volt a cégnek. "Többször is találkoztam Tim Cookkal. Nem tudta, ki vagyok, de dumáltunk kicsit. Nagyon bírom őt" – mondta Duan.
Duan folyton blogolt az Apple termékeiről, egy 2015-ös posztjában azt jósolta, hogy az Apple profitja eléri a százmilliárd dollárt öt éven belül. Ma Duan nem mondja el, mibe fektet. "Az Apple egy fantasztikus vállalat, jó modell volt számunkra a tanulásra – tette hozzá. – Nem akarjuk túlszárnyalni, inkább saját magunkkal foglalkozunk."
Duan karrierjét egy kínai állami elektroncsőgyárban kezdte. 1990-ben hagyta ott a gyárat, amikor Kínában elkezdett épülni a kapitalizmus, és az ipar megnyitotta kapuit a magánbefektetők előtt. A dél-kínai Kuangtung tartományba, a liberális reform bölcsőjébe ment megvalósítani az elektronikai terveit. Első terméke a Subor játékkonzol volt – ami közvetlen támadás a Nintendo klasszikus családi gépe ellen. A 100–400 jüanba (1 jüan = 41 Ft) kerülő Subor hamar hiánycikk lett. Duan meggyőzte a kungfucsillag Jackie Chant, hogy népszerűsítse a terméket. 1995-re a Subor eladásaiból egymilliárd jüanos bevétele lett.
Duan új üzlet után nézett. Megalapította a második vállalkozását, a Bubugaót.
A BBK, ahogyan a cég ismertté vált, népszerű MP3- és CD-lejátszókat gyártott, később a DVD-lejátszók piacán lett világhírű.
A Bubugao lett az ország legnagyobb telefongyártója 2000 környékén, fej fej mellett a Nokiával és a Motorolával. Ez alapozta meg az Oppo és a Vivo útját. Bár mindkettő Duan-alapítású cég, a testvérmárkák ádáz versenyt vívnak egymással az indiai és dél-ázsiai piacon.
Negyvenéves korában, 2001-ben Kaliforniába költözött, hogy megfigyelje az Apple-t, később beköltöztette családját egy kastélyba, amelyet a hírek szerint a Cisco elnökétől, John Chamberstől vásárolt. A 2000-es évek második fele vízválasztó volt a BBK életében, esni kezdett az értékesítés.
A Huawei és a Coolpad révén az okostelefonok ára ezer jüanra nőtt. Ez kis híján tönkretette a céget.
A válságtanácskozások után több üzletágat bezárt, majd a vállalkozó és pártfogoltja, Tony Chen 2005-ben kitalálta, hogy új céget alapít. Az Oppo zenelejátszókat is árult, de 2011-ben okostelefonokra tért át. A BBK maga alapította 2009-ben a Vivót, Sen Vej vezetésével, aki szintén Duan embere. "A telefongyártás nem az én ötletem volt – mondta Duan – de rájöttem, hogy jól tudjuk vinni majd ezt a piacot."
Induláskor nem volt semmijük: se bejáratott márka, se fantasztikus termék. Az iPhone meghódította a felhasználóit forradalmi applikációs rendszerével, elegáns kinézetével, miközben a BlackBerry uralkodó maradt a vállalati piacon.
Az Oppo és a Vivo a villámmarketing stratégiáját alkalmazta: helyi celebritásokra épített és viszonteladói hálózatot hozott létre szerte Kínában. Megfizethető márkát vezettek be,
amely tömegeket vonzott, majd kijöttek egy magas minőségű termékkel.
Kifizetődött. A duó együtt több mint 147 millió okostelefont adott el Kínában 2016-ban, miközben a Huawei 76,6, az Apple 44,9, a Xiaomi pedig 41,5 milliót.
Az Oppo és Vivo megduplázta 2015-ös forgalmát.
A negyedik negyedévben az első és a harmadik legnépszerűbb volt a két márka – a második a Huawei lett. A negyedik negyedévben az Oppo és a Vivo a negyedik és ötödik legnépszerűbb márka lett a világon. A negyedik negyedéves Oppo-eladások olyan országokban szárnyaltak, mint India, ahol az Apple-nek nagyon komoly jelenléte volt korábban.
Duan kisebbségi részt szerzett az Alphabet Inc.-ben, amelynek az Android szoftverei futnak az Oppo és Vivo eszközökön. Duan visszavonult a cégvezetéstől. Azt mondta, inkább élvezi a kaliforniai életet újságíró feleségével és gyerekeivel. Tart ugyan meetingeket, a legtöbb információt az Oppóról és Vivóról a netről szerzi be, és nem zaklatja a menedzsmentet.
Duan legújabb hobbija a tőzsdei befektetés.
Egyebek mellett kihúzta barátját, a Netease alapítóját, William Dinget a bajból. Ding netes cégének árfolyama a dotkomlufi kidurranása után 13 centre esett, és így az első, USA-ban tőzsdén jegyzett kínai cég majdnem kihullott a Nasdaqról. Duan öt százalékkal bevásárolta magát a Netease-be kétmillió dollárért 2002-ben, amikor a részvények ára csak 16 cent volt. Majd akkor szállt ki a papírokból, amikor 40 millió dollárt értek.
Másik tanítani való vásárlása a prémiumital-gyártó cég, a Kweichow Moutai volt: 180 jüannál vette meg 2012-ben, aztán 2014-re az árfolyama majdnem a felére esett. Ma a Moutai 370 jüannál áll.
A Vivo és az Oppo jól mennek, de ez nem jelent bizonyosságot ebben a gyorsan változó üzleti közegben. Egy dolog biztos, Duan nem tér vissza a cégei élére. "Több évvel ezelőtt visszavonultam, és többé nem térek vissza. Ha van valami gond, amit a cégnél nem tudnak megoldani, azt én sem fogom" – mondta.