Már nem az olcsó ár fontos csak a beszerzéseknél

graboplast Zrt
A győri Graboplast Zrt. tatabányai üzeme (korábbi felvétel).
Vágólapra másolva!
Mintegy 7,5 százalékkal nőtt a magyar vállalatok beszerzési volumene az első negyedévben a Táblázat.hu friss elemzése szerint. A közel 14 milliárdos forgalmat bonyolító b2b piactér adatai alapján a következő hónapok is a bővülésről szólnak majd. A felmérésből az is kiderült, hogy a magyar vállalatok egyre kevésbé a beszerzési ár alapján döntenek.
Vágólapra másolva!

Jobban megy idén a cégeknek, és ez a vállalati beszerzéseken is jól látszik: 2016 első negyedévéhez képest idén 7,5 százalékkal emelkedett a vásárlások összértéke a Táblázat.hu adatai szerint.

Kiugróan magas volt a növekedés az építőipari tevékenységek ellátásához szükséges gépek, berendezések területén,

de ezenfelül a mezőgazdasági gépek iránt is jelentősen megnőtt a kereslet 2016-hoz képest.

„Mindig a konjunktúrát jelzi, ha megindulnak a fejlesztéshez, beruházáshoz és az eszközpark korszerűsítéséhez kapcsolódó vállalati vásárlások. Ez utóbbit ráadásul a szakemberhiány is gerjeszti" – mondta Solt Ádám, a Táblázat.hu beszerzési portált üzemeltető Industria Magyarország Kft. ügyvezetője.

Szakember indít el egy gépsort a győri Graboplast üzemében Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A szakember hozzátette, a piac nagymértékben függ az uniós pályázatoktól. Különösen igaz ez a gyártás területén, ahol egy szerszámgép akár több 100 milliós tétel is lehet. Ha van pályázat, akkor annak pozitív hatása általában más, a támogatásokból közvetlenül nem részesülő területekre is begyűrűzik.

Az ár már másodlagos?

A gazdasági fellendülés hatására változóban van az is, hogy a cégek mi alapján választanak beszállítót. Míg korábban,

akár csak 1-2 éve az ár volt a meghatározó tényező, egyre inkább előtérbe kerülnek más szempontok, mint például az eszköz várható élettartama, fenntartási költsége,

szervizigénye. „A magyar vállalatok egyre tudatosabban szereznek be, s habár a döntés továbbra is gazdasági alapon történik, de nemcsak az adott pillanatra, hanem több évre előre gondolkodnak, vagyis nem a pillanatnyi ár a meghatározó, hanem a 2-5 évre kivetített teljes költség" – tette hozzá Solt Ádám.

Nem mindennapi dolgokat is keresnek a cégek

A Táblázat.hu oldalra havonta átlagosan 2400 ajánlatkérés fut be, s ezek között akadnak igazán különlegesek is. Az elmúlt három hónapban például komplett tejüzem vagy éppen tésztagyártó gépsor felszerelésére érkezett megkeresés. A konkrét eszközök sorában pedig a tehenek ivarzását megfigyelő rendszer, illetve az áztatott rizs szárítását végző gép voltak azok, melyek még vállalati berkekben sem mondhatók hétköznapi beszerzésnek.

A Táblázat.hu évente ismétlődő kutatásának friss eredménye alapján a hazai beszállítók 85 százalékára jellemző, hogy ajánlás útján jutnak új vevőhöz, de

ma már minden negyedik cég sikeresen alkalmazza az elektronikus b2b piactereket a megfelelő beszállító kiválasztása során.

„Az Ipar 4.0 ezen a területen is érezteti hatását, hiszen az online beszerzés egyszerűbb, gyorsabb és kevésbé munkaerő-igényes alternatívát kínál a cégek számára eszközvásárláshoz" – mondta Solt Ádám.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!