Amikor egy fiatal társaság tőzsdére lép, gyakran éri az a vád, hogy túl nagy a rajongás körülötte, és még ha eleinte ez meg is mutatkozik a részvényárfolyamában, jelentős annak kockázata, hogy ez gyorsan alábbhagy. Az online kiskereskedelem nagyágyúját, az Amazont ezzel nehezen lehetne vádolni. Ezt támasztja alá az is, hogy
ha valaki a cég kezdeti nyilvános kibocsátásakor (IPO) 100 dollárt fektetett volna a cég papírjába, akkor az mára 64 ezer dollárt érne
– írja a Financial Times.
Igencsak újszerűnek hatott a piacon, amikor az Amazon 20 évvel ezelőtt az IPO dokumentumokban közölte, kiemelkedő szállítási és szolgáltatási modellt kíván megvalósítani az online kereskedelem területén. Mára, ismerve a cég működését, ez szinte közhely. Mindeközben a vállalat teljes egészében felforgatta az amerikai kiskereskedelmi szektort, amely napjainkban részben éppen azért van nehéz helyzetben, mert nem minden esetben képes megfelelően reagálni az online versenytársak felől érkező kihívásokra.
Az Amazon részvényéit az induláskor 18 dolláron árazták be. Ezt követően a papír igen látványos, 40 százalékos éves hozamot generált napjainkig. Így jönne ki a korábban említett 64 ezer dollár, noha a részvényt azóta háromszor felaprózták, vagyis az akkor vásárolt papír ma 12 darab lenne.
Tekintve pedig, hogy
a cég részvénye összesen 63 990 százalékot emelkedett az IPO-t követően, az Amazon számít a legsikeresebb amerikai kezdeti kibocsátásnak 1995 óta
– derül ki a Dealogic adataiból. Összevetésképpen, a Netflix a negyedik, míg a Yahoo a hetedik helyre tudott befutni, miközben az S&P 500 index ugyanezen időszakban csupán 300 százalékot emelkedett.
Mindazonáltal az Amazon sikere nem volt mindig töretlen. A céget is megütötte a kezdeti eufória utáni eladási hullám, majd jött az internetbuborék, amely elvezetett a papír felaprózásához, az árfolyam pedig az 1999 decemberében elért 113 dolláros csúcsról egészen 5,51 dollárig szakadt 2001 októberére.
Noha a részvény hétfőn új rekordot ért el, a Bloomberg adatai szerint
sehol nem szerepel eladási minősítéssel.
Ezzel együtt 8 „tartás" és 40 „vétel" található a cég neve mellett. Mindeközben a több banknál – például a Goldman Sachsnál – is 1250 dolláros célárral fut a papír, ami 30,5 százalékos prémiumot jelent a hétfői záróárhoz képest.
Emellett az Amazon sikerét mutatja, hogy
míg 1996-ban a cég nettó eladásai 15,8 millió dollárt hoztak, addig 2016-ban már 136 milliárd dollárt.
A változó időkre utal az is, hogy a vállalat piaci értéke mára meghaladja a 430 milliárd dollárt, bőven lenyomva ezzel a legnagyobb fizikai üzletláncnak számító Walmart 230 milliárdját.