A Maersk a világ legnagyobb hajózási vállalkozása 1996 óta. A dán cég birtokában van a világ legnagyobb teherszállító hajója is, és 130 országban összesen 88 ezer alkalmazottja van, flottájának nagysága 620 hajó.
A cég piaci értéke 35 milliárd dollár.
A Maersk tavaly két divízióra osztotta tevékenységét: szállítmányozás és logisztikai, illetve energia részlegre.
A Maersk most azonban az energiaszektor egyik legnagyobb tranzakcióját hajtotta végre azzal, hogy sikerült vevőt találnia kőolaj és gáz divíziójára. A részleget a francia energiaipari óriás, a Total vette meg.
A Total összesen 97,5 millió részvényt vásárolt meg 7,45 milliárd dollár értékben.
Ez a cég Maersk részvényeinek 3,76 százaléka, a tranzakció értéke átszámolva 1927 milliárd forint.
Az összeg két részből áll. Egyfelől az olaj- és gáz üzletág felvásárlása, amelynek értéke 4,95 milliárd dollár,
másfelől a Total vállalta, hogy kifizeti az Maersk 2,5 milliárd dolláros tartozását.
Ezzel a dán cég kizárólag a szállítmányozásra kíván koncentrálni – írja a CNBC.
A tranzakció várhatóan 2018 első negyedévében fog lezárulni. A Total azt várja az üzlettől, hogy olajkitermelése 2019-re eléri a napi 3 millió hordót. A Maersknek javarészt az Északi-tengeren voltak fúrótornyai, itt jelentősen erősödnek majd a Total pozíciói.
A hír hatására a Maersk részvények emelkedtek, délben 4 százalékos pluszban voltak a papírok.
A Total nagybevásárlást tart az olajpiacon, idén egy 900 millió dolláros projektbe fektettek be Ugandába, valamint 2,2 milliárd dollár értékben vásároltak brazil olajmezőket is – írja a Bloomberg.
Ahogy korábban beszámoltunk róla,
a Maersk tavaly 1,9 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el,
míg a nyereség 2015-ben még 900 millió dolláros volt. Nem csak a dán cég produkált rossz évet, gyakorlatilag az egész tengeri áruszállítmányozási szektor szenvedett, a Hanjin például csődvédelmet kért maga ellen.
Akkor Nagy Gábor, a kínai állam tulajdonában álló COSCO Shipping Lines magyarországi vezetője azt mondta az Origonak, hogy bajok fő oka az volt, hogy a hét bő esztendőt követő hét szűk váratlanul csapott le.
A visszaesés fő oka az volt, hogy a hajóépítési versenyben a cégek egymásra licitáltak, így egyre nagyobb hajók szelték a tengereket.
Mivel ezeknek az üzemeltetési költsége fajlagosan alacsonyabb volt, ezért kialakult egy árverseny a szektorban.
Azonban a gazdasági világválságot követően ezeket a hatalmas hajókat nehéz volt megtölteni, a félig üres hajók pedig veszteséget termeltek. Árat emelni pedig nem lehetett a már említett árverseny miatt.
Ezek ellenére a Maersk vezérigazgatója, Soren Skou azonban bizakodóan tekint 2017-re, és
a 2-4 százalékos növekedést sem tartja kizártnak.