Egy átlagos felhasználó naponta 50 percet tölt a Facebookon. A cég azt ígéri, hogy az oldal mindig ingyenes marad. Egy vállalat legfontosabb célja viszont a profit termelése, ez pedig szöges ellentéte annak, hogy valamit ingyenesen adjanak az ügyfeleknek.
A Youtube felhasználók például hetente több mint 1 milliárd órányi videót néznek meg az interneten teljesen ingyen.
A Facebook és a Google, mivel nem kér pénzt a tartalmakért, ezért teljesen máshogy tekint a felhasználókra, mint egy átlagos cég, ahol termékeket vagy szolgáltatásokat vesznek és adnak el pénzért.
Ez a két óriás a felhasználóitól azt várja, hogy értéket teremtsenek.
A feltöltött képek, lájkok és hozzászólások, valamint a Google keresések megmutatják ezeknek a vállalatoknak, hogy mit is akar az ügyfél.
Az algoritmusok által megpróbálják kiismerni a látogatót majd reklámokkal célozni, vagy olyan más oldalakkal és témákkal, amik érdekelhetik őket.
Ugyan a felhasználók nem fizetnek pénzt ezeknek a cégeknek, viszont a Google-nek és a Facebooknak is valamiből ki kell fizetnie az olyan kiadásait mint az alkalmazottak, programozók, rendszerkarbantartók és cégvezetők fizetése.
A ingyenesnek tűnő oldalak úgy sajtolnak ki pénzt a felhasználókból, hogy személyre szabott reklámokkal célozzák meg őket.
2017 második negyedévében a Facebook felhasználóként 4,65 dollárt szerzett ezzel a módszerrel.
Ez teszi ki a bevételük legnagyobb százalékát. Összehasonlításként: egyéb helyekről csak 8 centet szerzett a cég felhasználónkét, javarészt játékokon belüli fizetésért.
A Massachusetts Institute of Technology tanulmánya megpróbálta meghatározni azt az összeget, amit a Facebook érhet az emberek számára. Pénzt ajánlottak fel a felhasználóknak azért, hogy bizonyos időre lemondjanak a Facebookról. A kutatás eredményei szerint átlagosan 750 dollárt ért az emberek számára egy év facebookozás.
Egy hasonló tanulmány úgy értékelte, hogy a Google 16 600 dollárt ér évente, a térkép alkalmazások 2800 dollárt és a videómegosztó portálok 900 dollárt.
A célzott eklámoknak azonban hátulütői is vannak. Az Európai Bizottság versenyjogi hivalata az utóbbi években tüzetesebben is szemügyre vette ezeket a vállalatokat. Néhány cég mint a Facebook, Google vagy a Youtube egyeduralkodók a saját területükön.
A Google a piaci részesedés 90 százalékával rendelkezik.
Az Európai Unió júniusban 2,42 milliárd eurós rekordbüntetést szabott ki a Google-re, mert a saját áruházukat reklámozták a vetélytársak kárára. Sikerült úgy befolyásolniuk a keresési eredményeket,
hogy a hozzájuk közel álló cégek, vagy saját termékeik előkelő helyen szerepeljenek, így ellehetetlenítve a konkurenciát.
A tényleges ár hiányában a felhasználóknak egyre több információval, és egyre több célzott reklám megtekintésével kell majd fizetnie kedvenc oldalaiért.