A múlt hónapban a világ legnagyobb olajexportálója két nagy fejlesztést is bejelentett: az egyik a Vörös-tenger mentén húzódó üdülőparadicsom, valamint több olyan város megépítése, amelyek speciális zónákként – logisztika, idegenforgalom és pénzügy – magasodnának a sivatag homokja fölé.
Amikor a Saudi Vison 2030-at áprilisban bejelentették, akkor a 84 oldalas tervből kiderült, hogy a rijádi kormány az elmúlt évtizedben végrehajtott város projektek megmentésére és újragondolására törekszik.
A királyság a múlt héten tette közzé tervét, mely szerint létrehoznak egy üdülőövezetet a Vörös-tenger partján, amely 50 szigetet foglal magába, és 34 ezer négyzetkilométer területen fekszik el, Umluj és Al Wahj városok között, valamint magában foglalja Madáin Szálih ősi romjait is. Az építkezés 2019-ben kezdődik, és az első ütem várhatóan 2022-ben fejeződik be.
Ugyanakkor a kormányzatnak lazítania kell olyan szigorú jogszabályokon, amelyek az alkoholfogyasztásra és az öltözködésre vonatkoznak, ezek nélkül a potenciális gazdasági nyereség ugyanis sokkal kisebb lehet a befektetők számára. De az üzlet érdekében már korábban is volt rá példa, hogy a királyság lazított a szigorú vallási előírásokon.
A múlt hónapban bejelentett terv szerint Mekkától nyugatra akarják létrehozni a majdnem Moszkva nagyságú várost – nagyjából 2500 négyzetkilométernyi területen –, ahol repülőtér és kikötő, valamint lakások és szórakoztató negyedek is épülnének. Mindez várhatóam 2050-re fejeződik be.
Szaúd-Arábiában áprilisban jelentették be, hogy fejleszteni akarják a királyság legnagyobb kulturális, sport- és szórakoztató városát, Al Qidiyában, ami Rijádtól nyugatra fekszik.
A projekt 334 négyzetkilométert ölelne fel, és egy szafari parkkal, valamint egy vidámparkkal – amit a világ legnagyobb vidámpark részvénytársasága vezetne – bővülne.
Az építkezés várhatóan jövőre kezdődik és 2022-re fejeződne be az első fázis.
A korábbi államfőről elnevezett város lenne az első a királyságban, ahol engedélyeznék külföldiek számára a lakásvásárlást. A tervezett terület akkora, mint maga Brüsszel, és a projekt eddig 7,9 milliárd dollárnyi befektetést vonzott. A terv magában foglal egy mélytengeri kikötőt, egy 55 négyzetkilométeres logisztikai központot, egy sport- és üdülőközpontot, valamint több mint hatezer lakóingatlant.
A pénzügyi kerület Szaúd-Arábia válasza a Dubai Nemzetközi Pénzügyi Központra, ami egy helyre tömörítené a bankokat, pénzügyi szolgáltatókat, könyvvizsgálókat, és ügyvédeket, valamint a királyság tőzsdei és tőkepiaci hatóságait. A projekt
már 2006-ban megindult, és 70 százalékos készültségben van, viszont nincs egy olyan pénzügyi intézmény sem, amely jelezte volna igényét az ott található 73 épület valamelyikére
– mondta Waleed Aleisa az Al Ra'idah fejlesztő kerületének vezérigazgatója és projektvezetője.
Az 1,6 négyzetkilométeres kerület a szaúdi állami nyugdíjbiztosító tulajdonában van, a kormány pedig arra törekszik, hogy minél több bankot csábítson a szektorba, ehhez pedig akár évtizedes adókedvezményt ajánl, valamint külön szabályozást is lehetővé tesz – tette hozzá Aleisa.
Szaúd-Arábia első úgynevezett intelligens városfejlesztése, a Medinán belüli terület a szellemi tulajdonra, valamint a tudásalapú iparágakra – orvosi ellátás, vendéglátás, turizmus és multimédia – támaszkodna. Ezenfelül apartmanokat, szállodákat és konferenciaközpontokat kínál a Gazdasági Városok Hivatalának weboldala. A 4,8 négyzetkilométeres területen élők pedig könnyen eljuthatnak Mekkába és Dzsiddába, köszönhetően a Haramain nagysebességű vasútnak.
Ez vegyes felhasználású fejlesztés kesz, amely a királyság északi részén, Hail közelében található. A lakóövezeten kívül a terület nemzetközi repülőtérrel, szállodákkal, bevásárlóközponttal és szórakoztató helyszínekkel is bővül.