Érdekes jelenséggel szembesülnek a mostani és a következő generáció fiataljai. Már nem elég pusztán a hétköznapokban megfelelni, iskolába járni, jogosítványt szerezni, jól tanulni és barátokat szerezni. Az internetes világ megjelenése és a különböző közösségi média berobbanása miatt már online megfelelési kényszere van annak, aki sikeres akar lenni.
A közösségi média és az úgynevezett influencer megváltoztatják azt, hogy miként gondolkozzanak a fiatalok, mit hordanak, hova szeretnének elmenni nyaralni, de bizonyos esetekben még a karrier választásukra is hatással vannak. Az influencerek olyan személyek,
akik valamiféle trendvezérként, internetes népszerűségük révén hatnak sok ember életére, hatással vannak, befolyásolják döntéseiket.
Általuk a közösségi oldalakon olyan helyekről, termékekről és cégekről szerezhetnek tudomást az emberek, amikről nem is tudták, hogy léteznek. Rengeteg új márka és étel kerül be a köztudatba úgy, hogy egy népszerű felhasználó közzétesz egy fotót, vagy egy blogbejegyzést.
A felhasználó néha nincs is tudatában, hogy a közösség mekkora hatást gyakorol rá.
A közösségi oldalakon ismert jelenség a kölcsönös szívességen alapuló rendszer. Az Instagram lényege, a fotók és videók megosztása mellett, a követők és a lájkok szerzése. A követők és a lájkok által pedig egyre nagyobb online befolyásra tehet szert a felhasználó. Azonban ahhoz, hogy lájkokat kapjon valaki, a legtöbb esetben neki is lájkolnia kell valaki másnak a bejegyzését. Valamint, ha egy felhasználó úgy dönt, hogy bekövet egy másikat, akkor cserébe a legtöbb esetben elvárja ennek viszonzását.
Ahhoz, hogy valaki népszerű legyen az interneten, valamint, később akár főállásban is ezzel tudjon foglalkozni, több dologra van szükség. Rácz Barbara stylist szerint, aki a Petőfi Rádió honlapján írja hivatalos divatblogját, (www.petofilive.hu/barbiblogja), fontos, hogy a felhasználó, - akár a való életben -, ki tudjon tűnni a tömegből, meg tudja ragadni az emberek, vagy bizonyos esetben a hirdetni vágyó cégek figyelmét.
Barbara elmondta, hogy a divat világa leginkább vizuális, tehát mindig kell egy ütős kép, amin megakad az ember szeme. Hozzá tette, hogy ehhez szükség van kreatív fotósra, sminkesre, egy stylistra.
Rengeteg kezdő magyar tervezőt a közösségi médiában ismertem meg, amikor leendő vagy a kész kollekciójukról posztoltak." - tette hozzá Rácz Barbara
A kisebb vállalatok és startupok számára is új lehetőséget jelent a közösségi média. Nem is olyan régen még a vállalkozók komoly összegeket fizetettek azért, hogy információkat szerezzenek a versenytársakról. Ma viszont az internetnek és az okos eszközöknek köszönhetően sokkal egyszerűbb és olcsóbb felépíteni és megtervezni egy cég arculatát. Bár egy kis cég még nem jelent komoly veszélyt a piacvezetőkre, de amikor nagyon sokan jelennek meg egyszerre, az idővel akár komolyan is fenyegetheti a vezető pozíciót.
A közösségi média megjelenése előtt, gyakorlatilag nem sokan tudtak a kézműves sörökről. A kis sörfőzdéknek nem volt elég pénzük, hogy komoly reklámkampányt finanszírozzanak, valamint megfelelő szakembereket alkalmazzanak.
Viszont amióta berobbantak a közösségi oldalak, azóta megugrott a kézműves sörök száma a piacon.
Az Instagramon, vagy a Facebookon, jó marketinggel gyakorlatilag ingyen lehet potenciális vevőket szerezni, ha az oldal vonzó a közösség számára. Ha a cég néhány népszerű influencert is bevon a kampányba, akkor pedig minimális pénzért vagy sokszor ingyenes termékmintáért cserébe tízezreket, de bizonyos esetekben százezreket is elérhetnek.
A legfontosabb, hogy a jó képen mindenkinek megakadjon a szeme, és az ujja ne tekerjen egyből tovább" - mondta Rácz Barbara
A Beer Marketer's Insight szerint 2003-ban összesen ötmillió hordó kézműves sört adtak el, 2013-ra viszont a szám már 16 millió hordóra ugrott és eladásban utolérték az egyik legnépszerűbb sört, a Budweisert.
Egy profi bloggert gyakran többen olvasnak, mint a vezető újságokat, egy youtubert olykor többen néznek meg, mint némelyik tévéműsort, és néhány Instagram felhasználó több embert ér el posztjaival, mint egy-egy óriásvállalat. Ugyanakkor hiába a komoly népszerűség, ha ezt nem tudják kamatoztatni.
Rácz Barbara hozzátette, hogy valaki lehet sikeres az interneten és kedvelhetik több ezren is, de ettől még senki sem fog bekopogtatni hozzá, hogy befizetné helyette a számlákat. Szerinte tanulni és dolgozni kell keményen a való világban. A közösségi médiát ő inkább csak egy erős névjegykártyának találja a dolgos hétköznapok világában.
Ugyanakkor számtalan dolgot is taníthat a tizenéveseknek, ha megfelelően használják.
Beleláthatnak olyan bonyolult marketing folyamatokba, amelyeket később sikeresen alkalmazhatnak, ha esetleg olyan területen helyezkednek el.
Erdei Panni, aki jelenleg főállásban dolgozik és mellette bloggol elmondta, hogy számára segítség volt a karrierválasztásban a közösségi média megjelenése. Panni eredetileg közgazdász végzettséget szerzett, de mivel nem tetszett neki, ezért elvégezte a pszichológia szakot is.
Közben kezdett el bloggolni, de neki mindig is másodlagos dolog volt. és nem tudta elképzelni, hogy csak ezzel foglalkozzon. Viszont elmondása szerint részben ennek köszönheti, hogy jelenleg a médiában dolgozik.
Panni jelenleg főállásban online együttműködésekkel foglalkozik. Megkeresi a partnercégek számára a megfelelő platformot és segít nekik kitalálni hogyan jelenjenek meg a különböző oldalakon. Szerinte aki jól tudja használni a közösségi oldalakat, az később ki tud alakítani és fel tud építeni egy saját márkát
Sokan kedvelik meg a média világát a különböző közösségi oldalak által és aki profin tudja használni az online stratégiákat és megtanulja kialakítani az internetes profilját, az később egyszerűbben fog tudni elhelyezkedni ezen a területen, valamint érteni fogja, hogy bizonyos cégek számára mik lehetnek a megfelelő reklámstratégiák, kit érdemes megkeresni, hogyan lehet elérni az adott közösséget. Aki sikeres tud lenni a különböző oldalakon az azt jelenti, hogy sikerült felépítette saját márkáját, csak ebben az esetben a márka és a termék is saját maga.
Nagyon gyakori a cégeknél, hogy a szokásos hirdetési csatornák helyett, híres instagrammereket kérnek meg, hogy reklámozzák a terméküket.
Annak, aki komolyan szeretne foglalkozni az internetes arculatával, fel kell készülnie arra, hogy minden vállalkozásnak szüksége van befektetésre. Egy profi divatbloghoz például elengedhetetlenek a ruhák, a profi fotós és természetesen a fotózásba, az előkészületekbe, a szerkesztésre és a blog kezelésére szánt idő.
Én is egy nagyon gagyi géppel kezdtem, rossz technikával, de aztán megtanultam az alapokat, tudatosan építkeztem tovább és költöttem rá apránként" – mesélte az Origonak Erdei Panni.
Több, nemrégiben megjelent tanulmány is azt bizonyítja, hogy a közösségi média túlzott használata, sőt sok esetben már néhány perc is, milyen változásokat idézhet elő a felhasználó viselkedésében és agyában.
A dopamin nevű kémiai anyag arra készteti az embert, hogy vágyakozzon, keressen és akarjon dolgokat.
A felhasználó megoszt egy képet majd várja a lájokat és a hozzászólásokat. Minden egyes lájk és hozzászólás stimulálja az agyat. A agy által jutalomként kezelt közösségi reakció dopamint szabadít fel, de egy idő után egyre több lájkot, követőt és kommentet akar a felhasználó, valamint egyre kevésbé tölti el elégedettséggel egy bizonyos szám elérése.
Természetesen felmerülhet a kérdés, hogy a fiatalokat mennyire szükséges és mennyire szabad korlátozni abban, hogy mennyi időt töltsenek el a közösségi portálokon. Az Instagram különlegessége például, hogy a népszerű felhasználók általában drága ruhákban, egzotikus helyeken pózolnak, állandóan utaznak és látszólag gondtalan az életük. Emiatt a fiatalokban kialakulhat egy hamis világkép, és azt hihetik, hogy az Instagram ténylegesen a valóságot adja vissza és a világon mindenki boldog, szép és gazdag.
A szülők számára is kihívás lehet elmagyarázni a gyermeküknek,
hogy miért nem kaphatja meg a több százezer forintos táskát, vagy miért nem mennek évente négyszer nyaralni.
Panni szerint a fiatalok nem annyira érettek, hogy fel tudják fogni azt a tényt, hogy csak nagyon szűk réteg teheti meg ezeket a dolgokat. Szerinte ez nem elvárás, és sem a fiataloknak, sem pedig a szülőknek nem kell amiatt frusztráltnak lenni, vagy kevesebbnek éreznie magát ha anyagi helyzetük nem engedi.
A költekezésben is meg kell tudni húzni egy lélektani határt és azt nem szabad túllépni. – javasolta Erdei Panni.
Rácz Barbara is hasonló tanácsokkal látja el a fiatal felhasználókat és szüleiket. Szerinte a közösségi média főleg a látszatra épűl és aki túl sokat posztol arról, hogy milyen boldog és tökéletes az élete, annak valószínűleg közel sem az és máshonnan vár megerősítést. Elmondta még, hogy könnyű túlzásba esni és akkor már baj van, ha valaki egész nap azon görcsöl, hogy mikor tegyen fel új tartalmat.
Azt tanácsolnám, hogy próbálják megélni azt, amit látnak és ne csak a telefonjukon át lássák a világot. - tanácsolta a fiataloknak Rácz Barbara
Tehát elmondhatjuk, hogy a helyes internet használattal, a megfelelő tudással és a szülők segítségével a fiatalok számára rengeteg új lehetősíg nyílik az online világban. Az elkövetkező éveket pedig üzleti és közéleti szempontból is a közösségi média határozhatja meg.