„A digitális világ számtalan új lehetőséget kínál, amelyek nélkül lassabb, drágább vagy kényelmetlenebb az élet" – nyilatkozta Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos.
A Digitális Jólét Program keretében 2016 októberében fogadta el a Kormány Magyarország Digitális Oktatási Stratégiáját (DOS) melynek jelenleg zajlik a végrehajtása a Digitális Pedagógiai Módszertani Központ közreműködésével.
A DOS-ban megfogalmazott céloknak megfelelően, a jövő iskolája digitális, a kormány az elkövetkező évek során fokozatosan megteremti a digitális oktatás, képzés feltételeit és mindenki számára elérhetővé teszi a szükséges digitális kompetenciákat.
A Kormány 2016-os előterjesztés melléklete tartalmazza a digitális oktatási stratégiát. A felnövekvő generáció versenyképessége, munkaerőpiaci esélyei szempontjából is elkerülhetetlen az oktatási rendszer azonnali és radikális digitalizálása. A felkészülés legjobb eszköze természetesen az oktatásban való tudatos részvétel, az egész életen át tartó tanulás. Ehhez azonban a társadalmi gondolkodásmód attitűdjének megváltoztatása szükséges, mert csak így válhat az oktatás a nemzeti büszkeség részévé.
Meggyőződésem szerint a hagyományos és a digitális oktatás között elsősorban nem az eszközökben, hanem a szemléletmódban van lényeges különbség. A hagyományosnak nevezett oktatás rendszere, amelyet mindannyian ismerünk (minden gyermekeket elérő iskolarendszer, tankönyvek, tanárok, táblák és magolás) nem is olyan régi, 150-200 éves múltra tekint vissza, amely elenyésző időtáv az emberiség történetében"
– fejtette ki Deutsch Tamás a hagyományos és a digitális oktatás közötti különbséget.
Az oktatásnak olyannak kell lennie, hogy a pedagógusokat, a szülőket és a gyerekeket büszkeség töltse el, hogy a részesei lehetnek. Ugyanakkor fontos, hogy az oktatás nyújtsa az azonnal hasznosítható tudás élményét: a valódi kapcsolatot a mai hétköznapokkal.
„A lényegesen több információban való eligazodáshoz azonban új ismeretekre, készségekre van szükség. Melyik információra van szükségem, hogyan találom meg, hogyan választom ki a legmegfelelőbbet, hogyan használhatom fel és – nem utolsó sorban – hogyan osztom meg másokkal. Ezekre a kérdésekre ad választ az új, digitális oktatás" – tette hozzá a miniszterelnöki biztos.
A digitális technológiai forradalom idején, az információk áramlása hihetetlen sebességgel zajlik, és pont ez jelenti a tanulók számára az új kihívást. A mindenhonnan áradó információból annak kiválasztása, ami hasznos és valós nem is olyan könnyű.
Ez pedig kijelöli a pedagógusok és az oktatás új feladatát, hiszen az információ átadása helyett az információ kiválasztására és értelmezésére kell felkészíteni a tanulókat – foglalta össze Deutsch Tamás.
„Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája 2020-ig fokozatosan teremti meg a digitális oktatás, képzés feltételeit és mindenki számára elérhetővé teszi a szükséges digitális kompetenciák elsajátítását. A fejlesztések folyamatosan zajlanak. A DOS-ban megfogalmazott céloknak megfelelően, a jövő iskolája digitális azaz, 2019 végére minden iskolában szélessávú internet elérés és WiFi lefedettség lesz, a pedagógusok jelentős része kap tanári laptopot és a tantermek általános felszereltsége is javul.
Általánossá válhat a diákok saját eszközeinek bevonása a tanulási-tanítási folyamatba, a tantermek 50 százaléka interaktív megjelenítő eszközökkel lesz felszerelve" – tette hozzá miniszterelnöki biztos.
A Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás széles körű tájékoztatást ad a DOS-ban foglalt célokról és lehetőséget kínál a digitális oktatáshoz kapcsolódó pedagógiai, módszertani és technológiai eszközök és újdonságok bemutatására, megismerésére is. Az eseményen résztvevők első kézből értesülhetnek a hazai digitális oktatás helyzetéről és jövőjéről.