Ha Kína és India úgy döntene, hogy betiltja a fosszilis tüzelőanyagokkal működő járműveket, úgy hatalmas pofont kaphat a világ olajpiaci kereslete – írja a Financial Times. Ez a két ország adja ugyanis a világ összlakosságának több mint harmadát, illetve biztosítja az olajfogyasztás növekedésének motorját. A helyzet azonban hamarosan radikálisan megváltozhat.
A múlt hónapban ugyanis
a kínai hivatalnokok megszellőztették annak lehetőségét, hogy idővel beszüntetik a fosszilis tüzelőanyagokkal működő járművek gyártását és árusítását.
A nemzetközi példákat tekintve ez önmagában nem volna radikális, hiszen az Egyesült Királyság és Franciaország egyaránt közölték, 2040-ig be akarják tiltani a dízeles és benzines autókat.
Ezzel párhuzamosan Indiában is utaltak hasonlóra a vezetők. A hírek szerint az országban azt tervezik, 2030-ra minden autó elektromos lesz.
Noha számos kétség él azzal kapcsolatban, hogy ezek a határidők egyáltalán tarthatók-e, a Pira Energy és a Wood Mackenzie egy jelentésében ezeket a törekvéseket jelölte meg az olajpiacra leselkedő legnagyobb kockázatokként.
A Pira például továbbra is szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy a fosszilis tüzelőanyagokkal hajtott autók teljesen kiszorulnak a tárgyalt időszakban, azt azonban teljesen reális forgatókönyvnek látja, hogy
az olajpiaci kereslet hamarosan eléri a csúcsát,
amennyiben Kína és India rálép az útra, és megcélozza a teljesen elektromos járműállomány elérését.
A számítások szerint, ha az elektromos autók globális aránya 2040-ig elérné a 40 százalékot, akkor a világ olajkereslete lényegében a 2030-as évek elején érné el a tetőpontot. Ehhez képest 2040-re a napi olajkereslet 10,8 millió hordóra zsugorodna, aminek eredményeként
a nyersolaj árfolyama akár 20 dollárral is csökkenhetne hordónként.
A kínai kormány egyébként a Wood Mackenzie szerint azt célozta meg, hogy 2025-re az eladott új autók 20 százaléka elektromos legyen. Ha ez az arány 2030-ra felmenne 50 százalékra, az majdnem 2 millió hordónyi kínai olajkeresletet veszélyeztetne.
Noha fontos hangsúlyozni a tervekkel kapcsolatos bizonytalanságokat, az elemzések egyöntetűen kiemelik a kormányok támogató politikáinak fontosságát az átmenetben. Amennyiben pedig ezek a következő években, illetve évtizedekben csak fokozódnak, és egyre több országban tiltják be a hagyományos járműveket, úgy évtizedeken belül valóban teljesen átalakulhat az olaj- és a gépjárműpiac.