A picike, pálmafákkal belepett atoll, Tetiarora volt a tahiti uralkodó egyik kedvenc pihenőhelye, mikor az amerikai sztárszínész, Marlon Brando, 1961-ben valósággal beleszeretett a szigetbe a Lázadás a Bountyn című filmjének forgatásán. A Francia-Polinéziához tartozó szigetet Brando azután vásárolta meg, hogy házasságot kötött harmadik feleségével, a forgatáson megismert, polinéz-kínai származású Tarita Teriipaia színésznővel, aki a filmben a tahiti király lányát alakította. Leszármazottaik ma is a szigeten élnek, miközben ott a világ egyik legelitebb luxus ökoüdülője nyílt meg.
A Brandóról elnevezett, 2014-re teljesen környezetbaráttá alakított üdülőhely mai üzemeltetői úgy gondolják, a színész már akkor komolyan gondolta a környezetvédelem és a mai szóval leginkább fenntarthatóságnak nevezhető törekvések ügyét. A The Brandóban működő komornyikszolgáltatás és Michelin csillagos konyha mögött
a világ egyik leginkább környezettudatos, 2000 napelemmel működő, kókuszolaj-hasznosításra épülő szállodája áll.
A-listás sztárok, úgymint Leonardo DiCaprio és Johnny Depp is ellátogat időnként oda, Pippa Middleton a mézesheteit töltötte ott, Barack Obama pedig inspirációt merített a szigeten emlékiratai megírásához. De megfordulnak
ott tudósok is, akik nyugodt körülmények között végezhetnek vizsgálatokat az óceán vízével vagy a korallokkal kapcsolatban.
Ez viszont azért történhet így, mert a gazdagok fizette díjakból fedezi a szálloda annak költségeit, hogy a kevésbé tehetősek az idilli szigeten valamiféle előremutató, a fenntarthatóságot előre mozdító szándékkal, kutatómunkát folytathassanak.
A The Brando ugyanis valamennyi vendége számára megpróbálja a számára leginkább szükséges szolgáltatást biztosítani. Eközben a vendégek közvetett módon támogatnak fenntarthatósággal és környezetvédelemmel kapcsolatos kutatásokat, úgy, hogy éjjeleiket elegáns nádfedeles bungalókban tölthetik a türkizkék lagúnáknál.
Mindezt éjszakánként 10 000 amerikai dollárért.
A fenntarthatóságnak ugyanis ára van, a fenntartható luxusnak pedig még nagyobb. A luxus ökoturizmust a leggyorsabban növő turisztikai ágazatok egyikének tartják, melybe nagy brandek is komoly pénzeket fektetnek, így hitelesítve magukat „zöldszolgáltatóként". Eközben pedig egyes üdülőhelyek, mint a Song Saa nevű, korábban magántulajdonban lévő kambodzsai üdülősziget, vagy a Soneva-hotelek Thaiföldön és a Maldív-szigeteken, visszakerültek a helyi közösségek tulajdonába, amelyeknek elemi érdekük a fenntartható működtetés.
Ám a Tetiarora szigetén a The Brandóval megvalósított modell mást jelent.
Itt a nem is titkoltan óriási hasznot forgatják vissza az előkelő színvonal öko-barát biztosításába és helyben megvalósított, előre mutató projektek finanszírozására.
A XX. század második felében egyértelmű vált, hogy a turizmus mind tömegesebbé válásával, a természeti és kulturális értékvesztés olyan mértéket ölthet, amely magát a turisztikai terméket veszélyezteti. Az, amely gyakran a helyi kultúra és ökológiai viszony valamiféle reprezentációját jelenti, az sérülhet, tönkre mehet, vagy épp valódi jelentését vesztheti el a tömegesség miatt.
Eközben a turizmus, gazdaságélénkítő hatása mellett, jelentős lokális terheléssel is jár.
Az ökoturizmus formái már az 1980-as években megjelentek a tömegturizmuson belül, ám igazi felfutásuk az elmúlt két évtizedre tehető.
Mi az ökoturizmus?
Nehéz egységes definíciót adni ennek a sokarcú szektornak. Különösen azért, mert ökoturizmus alatt gyakran országonként eltérő gyakorlat valósul meg, legyen szó akár gyermekeknek és családoknak épülő, edukációs célú, a vidéki életmódot bemutató öko-falvakról, vagy az esőerdőkbe telepített, a környezetbe szinte beleolvasó turistaszállásokról. Bármilyen konkrét formát is ölt a gyakorlatban, a bevett megközelítések azonos dolgokat hangsúlyoznak az ökoturizmus szemléletével kapcsolatban. Ez igaz a Természetvédelmi Világszövetség definíciójára is:Egyesek szerint a luxus ökoturizmus valójában egy oximoron, azaz két olyan fogalom összeházasítása, amelyek valójában kizárják egymást. Ugyanakkor sok ökoturisztikai szereplő nem így gondolja. A Costa Ricában és Nicaraguában fenntartható, luxus öko-szálláshelyeket és hoteleket 1999 óta üzemeltető Cayuga-hálózat szerint a két fogalom éppenséggel jól kiegészíti egymást. Szakmai blogjukon arról írnak, hogy
a luxus nem aranyozott csaptelepek és fűtött medencék, jetskik vagy hasonló formában kell hogy jelentkezzen az érintetlen területeken.
A Cayugánál úgy vélik, a folyóvíz, a magas színvonalon, de környezetbarát alapanyagokból megépített szálláshelyek megbecsülendők a világ elzárt vidékein, ahol a felfedező alkatú látogatóknak lehetőségük van közelről megfigyelni különleges állatokat, vagy épp kis közösségek kultúrájába csöppeni.
Az ökoturizmus mögött a fenntarthatóság a cél. Vagyis
olyan üdülési-turiszikai élményeket biztosítani a látogatóknak, amelyek személyiségük fejlődéséhez építő módon járulnak hozzá, szemléletmódjukba beemelik a környezettudatos gondolkodásmódot.
A jelentkező gazdasági haszon pedig a lokális értékek védelmébe, a környezet megóvásába forgatható vissza.
Az ENSZ turizmussal foglalkozó ügynöksége, a World Tourism Organization (UNWTO) jelentése szerint, 2016 minden idők egyik legerősebb éve volt turisztikai szempontból. 1,2 milliárdnál is több, nemzetközi színtéren mozgó utazó volt, ezek száma 2030-ra várhatóan 1,8 milliárdra nő. Legjobban Ázsia, Afrika és a Csendes-óceán térségeinek forgalma növekszik.
Tavaly a gazdaságilag fejlett régiók turisztikai célpontjainak látogatottsága 5 százalékkal, a fejlődő régióké 2 százalékkal nőtt az előző évhez képest.
2016-ban Kínában, költöttek a legtöbbet a turisták, mintegy 261 milliárd amerikai dollárt. A jelentés adatai szerint, a fenntarthatóságban Európának kell a leginkább előre lépnie: a turizmus energiafelhasználásának 40 százalékát, a károsanyag-kibocsátás 36 százalékát a kontinens létesítményei adták.
Az ökoturizmus nagyságrendjéről jóval nehezebb átfogó gazdasági mérőszámok alapján képet alkotni, annak számos formája miatt. Például Zimbabwében már korán, az 1970-es évek végén, olyan programmal próbálkoztak, amelyek a helyi közösségeket a vadállomány gondozásába vonta be, és ezt kapcsolták össze bizonyos turisztikai szolgáltatások kialakításával.
A kezdeti sikertelenség után, a programot átdolgozták, és kiegészült azzal, hogy a helyiek kézműves termékeiket és túravezetői szolgáltatásaikat is kínálták a turistáknak.
Ennek ellenére, a lokális gazdaságba befolyó bevételek 90 százalékát a vadászati engedélyek értékesítése teszi ki továbbra is (ezek alkalmanként több ezer dollárba is kerülhetnek), a többi szolgáltatás csak kiegészítésként képez bevételt. Igaz, legalább a vadászat egy részét legális keretek között tartja, ami így az állatpopuláció szabályozásának eszköze lehet.
Az biztosnak látszik, hogy a turisztikai iparágon belül az ökoturizmus az egyik leggyorsabban növekvő ágazat.
1989-ben már 10 milliárd dollárra becsülték forgalmát, ami 2000-re 50 milliárdra ugrott, azóta a növekedés pedig a Kereskedelmi Világszervezet szerint, évi 2-4 százalék körül mozog (ennél pontosabb adatok az említett különbözőségek miatt, bajosan lennének megadhatók). Az ökoturisztikai forgalom azonban még mindig csekély hányadát adja a tavalyi, 2300 milliárd dolláros globális turisztikai teljesítménynek, amely egyben 109 millió munkahelyet is jelentett.
Úgy tűnik, az ökoturizmus azokban az országokban fejlődik igazán gyorsan, ahol a hagyományos turizmus amúgy is fontos szerepet játszik a gazdaságban. Például Nicaraguában 2014-ben a GDP 9 százaléka a turizmushoz volt köthetően, 2024-ben már várhatóan az ország éves bruttó össztermékének 12 százalékát fogja adni. Ezen belül várhatóan közel 4 százalék lesz az ökoturizmushoz köthető teljesítmény.
Az ökoturizmussal kapcsolatos gyakori kritikák egyike, hogy sehol nincs egységes érvénnyel leírva az, mit jelent az, ha egy turisztikai vállalat ügyel a fenntarthatóságra, és hogy mit is jelent „zöldnek" lenni az adott országban.
Így a vállalatok lényegében önmagukat minősíthetik annak, miközben nincs ajánlott gyakorlata, hogyan is kellene menedzselni az iparág szereplőit, illetve a közösségi fenntartásban működő turisztikai szálláshelyeket, az ökoturizmus vonzó elvein túl.
Mindeközben az ökoturizmus egyre népszerűbb utazási formává válik, és a turisták is mind tudatosabban keresik az ilyen szolgáltatásokat kikapcsolódásukhoz.
Úgy tűnik, a luxus és fenntarthatóság közötti látszólagos ellentmondást jelenleg csak az igazán drága, megújulók használatára épülő, a helyi közösség hagyományait integráló kezdeményezések tudják ténylegesen is feloldani.
Ilyen Kína Szecsuán tartományában a 2015-ben átadott, Six Senses nevű, ötcsillagos üdülőhely. A világon jelenleg csak kilenc olyan öko-üdülőhely van, amely ötcsillagos minősítéssel rendelkezik. A kínai projektnél komolyan gondolták a fenntarthatóságot. Minden épület környezetbarát nyersanyagokból épült, kimagasló minőségű, helyi öko-gazdaságokban termelt élelmiszerrel szolgálja ki a kifejezetten tehetős kínaiakból álló vendégeit, az energiaellátás főként biomassza felhasználására épül, a közelben pedig ott van a világ legnagyobb pandarezervátuma.
Ugyancsak ide tartozik a svájci Les Giettes mellett található Whitepod kemping is. A 2005-ben átadott,
ötcsillagos létesítmény különleges sátrai minden igényt kielégítenek, pazar kilátással az Alpokra.
A szolgáltatások között csak a környezetet csekély mértékben terhelő kikapcsolódási formák találhatók. Igaz, mindennek itt is megkérik az árát. De nincs ez másként Ecuador luxusvonata esetében sem, amely az esőerdőben, vulkánok között haladva, UNESCO világörökség-védelmi területen viszi keresztül utasait, egy luxus haciendára.
A vonatúthoz kapcsolódó szolgáltatások biztosítása mintegy 5000 helybélinek ad munkát.
A nemzetközi példák arra hívják fel a figyelmet: a luxus ökoturizmus nem hogy ellentmondásos kategóriát jelent, hanem jelenleg a fenntartható turizmus és a fejlődés egyik legstabilabb modelljének tűnik.
Igaz, csak az igazán gazdagok számára.
A gyakran kifejezetten drága pihenést csak a legtehetősebbek engedhetik meg maguknak, a pénz egy része viszont nem tulajdonosi profitként hasznosul.
A Tetiarora szigetén megnyílt luxus üdülőhelyen szóvivőként dolgozik jelenleg is Marlon Brando unokája, a 29 éves Tumi. A szigeten működő kutatóbázis kialakítására több amerikai filmsztár is jelentős támogatást adott. A nő úgy véli, ha nem is a környezetvédelmi elhivatottságáról ismert Leonardo DiCaprio számára, de
sok gazdag vendégnek egyfajta bűntudattól való felszabadulást jelenthet a szigeten töltött idő.
Tudják, hogy otthagyott pénzükkel ezúttal nem károsanyag-kibocsátásban gazdag életstílust támogatnak.