Az NBA-ben a 2017-18-as idénytől új korszak kezdődik, ugyanis az Adidas szerződése lejárt hivatalos mezgyártóként. A német márka helyét a Nike veszi át, amely mind a harminc csapatnak fog mezeket szállítani. A teljesség kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a Charlotte Hornets mezén nem a „pipa" lesz látható, hanem a Nike almárkájának, az Air Jordannek a logója.
Forradalmi újítás, hogy a márka logóját elhelyezik a mezen, ez korábban nem volt látható.
Hogy az ikonikus jel ott virítson minden játékos mellkasán, azért hatalmas összeget fizetett az oregoni sportmárka, nyolc éven keresztül évi 125 millió dollárt utalnak az észak-amerikai kosárlabda ligának.
Ez azt jelenti, hogy összesen
1 milliárd dollár üti az NBA markát.
Azonban nem ez az egyetlen újítás az idei NBA-mezeken. A liga történetében először megjelennek a mezszponzorok is. A szponzor nem kötelező, jelenleg alig valamivel több, mint a liga fele, 16 csapat élt a lehetőséggel.
Nem meglepő módon, a legnagyobb összeget a címvédő Golden State Warriors mezéért fizették,
a Rakuten 3 évre összesen 60 milliót utal a csapatnak.
A Rakuten azonban nem csak az NBA legdivatosabb csapatánál költött el súlyos dollártízmilliókat, hanem a Barcelona mezszponzorai is. A japán vállalat négy évre,
évente 55 millió eurót költ azért, hogy a focicsapat mezére kerüljön.
Ez akár 61,5 millióra emelkedhet a Bajnokok Ligájában (+5 millió euró a győzelemért) és a La Ligában (1,5 millió euró a győzelemért) elért helyezés függvényében.
A Rakuten egy japán informatikai vállalat, amelynek fő profilja az online kereskedelem.
Gyakran a japán Amazonként is emlegetik.
A cég menedzsmentje úgy döntött, hogy a vállalat fennállásának 20 évfordulóján nagyot szeretne dobni, és felkerült a Golden State Warriors mezére.
Imádjuk a sportot, a célunk pedig az, hogy olyan erős márka legyen a miénk, mint a Google vagy a Facebook
– jelentette ki Mikitani Hirosi, a vállalat alapítója és vezérigazgatója.
A vállalat amellett, hogy netes kereskedéssel is foglalkozik, a legnagyobb japán internet bankot is működteti,
sőt a híres csevegőprogram, a Viber is az övék.
Ennek köszönhetően a Rakuten, gyakorlatilag úgy szivárgott be egymilliárd ember életébe, hogy azok nem is tudtak róla.
Hogy pontosan hány alkalmazás, website és cég tartozik a Rakuten-család hálójába, azt felsorolni is nehéz. A vállalatnak 29 országban van központja, és közel 15 ezer alkalmazottal dolgozik.
2016-ban a Rakuten bevétele 7,2 milliárd dollár volt, míg az üzemi profit 347,9 millió dollár.
A Barcelona és a Golden State szerződéseknél a felek hangsúlyozták, hogy mennyire örülnek a megállapodásnak.
Rick Welts, a Golden State vezére szerint
rendkívüli lehetőség a Warriorsnak, hogy a Rakutennel partnerségre léptek, amely az egyik leggyorsabban bővülő és tiszteletnek örvendő vállalat.
Azonban a hangzatos marketingszövegek mögött meghúzódik egy másik szál is. Az elmúlt néhány évben több bírálat érte ugyanis Hiroshi Mikitani vállalatát, mert olyan dolgokkal is lehetett kereskedni a japán oldalon, amellyel nem lett volna szabad.
Az oldalon többek között bálna- és delfinhúst is lehetett venni, ezt végül 2014-ben tiltották be.
Azonban miután a Rakuten a Qatar Airwayst váltotta a Barcelona mezszponzoraként, még bőven virágzott az elefántcsont-kereskedelem az oldalon, amely szintén a cég, és ezáltal a Barcelona rossz hírét keltette.
Ez azért volt aggályos, mert így gyakorlatilag az oldal közvetett módon az orrvadászatot is támogatta.
A vállalat végül idén júliusban – gyanúsan egy időben az új szponzorszerződéssel – tiltotta le oldalán az elefántcsonttal való üzletelést.
Hogy a Barcelona mezén elhelyezett méretes, illetve a Warriors trikójára felvarrt 6,35x6,35 centiméteres hirdetés megér-e ennyi pénzt, azt egyelőre senki nem tudja.
Azonban a Rakuten költései a Chevrolethez (Manchester United: évente 53 millió font), az Emirateshez (Real Madrid: évente 25 millió euró), illetve a Wish-hez (Los Angeles Lakers: évente 12-14 millió dollár) képest is komoly ambíciókról árulkodnak.