A startup nem egyedül dobott kesztyűt a többi indulónak. A Boeing és JetBlue Airways kockázatitőke-vállalatai is – utóbbi az USA hatodik legnagyobb légiközlekedési társasága – felkarolta az ígéretes projektet. A 2022-es premierre elkészülő kisrepülő 12 utast tud elvinni, és lefelezi a rövidebb távolságok utazási idejét, és nem utolsósorban azok költségeit. A Zunum tervei elsősorban az akkumulátorok és a mesterséges intelligencia fejlődésén alapulnak. Utóbbiak révén, szerintük egy fedélzeti pilóta is elegendő lesz a repüléshez, mert a feladatok egy részét távvezérléssel oldanák meg.
A startup bejelentése nyomán a legfontosabb részleteket már a nagyközönség is megismerheti a tervezett hibrid meghajtású repülőről. Eszerint
a startup együttműködik a Teslával és a Panasonickal is, a két nagy akkumulátorgyártó legújabb fejlesztéseit használva.
A motor azonban saját lesz, és a rendelkezésre álló információk szerint valóságos technológiai kincsesbányát zsúfolnak bele.
A jelenlegi technológiákkal a gép egyetlen töltéssel nagyjából 160 kilométert tudna megtenni, ami nem valami sok az utasszállítók világában.
A motort azonban speciális gázüzemmel fejlesztik, amely menet közben lesz képes a meghajtáshoz szükséges elektromosság előállítására.
A fejlesztők azt mondják, a működési elv hasonló lesz a sugárhajtású jetek gázturbinás hajtóműveihez, csak épp az égési reakciót spórolják meg a rendszerből – egyelőre erről nem tudni többet. A startupnál azt mondják, így a gép nagyjából 1000-1100 kilométert is megtehet majd felszállás után.
A gép lassabb lesz a hagyományos jetgépeknél, amelyeket a rövidebb útvonalak berepülésére jellemzően használnak.
A nagyjából 500 kilométer/órás sebességhez 7600 méteres repülési magasság társul.
Ám mindezt jóval olcsóbban és környezetbarát módon valósítja meg a tervezett repülő, mint a mostani megoldások.
A társaságnál úgy számolnak, hogy egy mérföld egy utasra vetített költsége 8 cent, azaz nagyjából 25 forint körül alakul, és ez nagyjából az ötöde a kisebb jeteknél jelentkező költségeknek.
A vállalkozásnál azt mondják, nem azokkal a társaságokkal kívánnak versenyezni, amelyek az elektromos meghajtásokat elsősorban futurisztikus repülő autókban látnák szívesen. Céljuk, hogy modelljükkel
a kisebb repülőterek forgalmát lendítsék fel, úgy, hogy gépükkel egyszerűbbé és gyorsabbá válhat a légiközlekedés, a nagy légikikötők kikerülésével.
Az olcsóbb és környezetbarát megoldással pedig az eddig a kisebb távolságoknál bevett jeteket szorítanák háttérbe, amelyek annak idején még a sikeres diszkózenekart, a Modern Talkingot is megihlették.
Abban bíznak, hogy például a Szilícium-völgyből Los Angelesbe eljutni sokkal egyszerűbbé válhat, ha a gép Palo Alto, San Carlos vagy hasonló helyekről emelkedik magasba, és Santa Monicán vagy például Burbankben száll le.
A cég szerint egy ilyen út egy irányú költsége 120 dollár (nagyjából 30-32 ezer forint) lenne.
A néhány év múlva várható kisebb gépet, a megfelelő technológiai fejlődés esetén, egy nagyobb, 50 fő szállítására alkalmas polgári gép követné, mely 1600-1800 kilométert tehetne meg leszállás nélkül.