Legalább 12 utast szállít majd egyszerre a hibrid hajtású repülő

Vágólapra másolva!
A regionális útvonalakra koncentrál, és a jelenleginél jóval olcsóbb és gyorsabb utazást ígér 2022-re a Zunum nevű seattle-i startup, amikor – reményeik szerint – forgalomba állhat a jelenleg fejlesztett, polgári utasszállító hibrid-elektromos meghajtású repülőgépük. A vállalkozás nem titkolja, azokkal kíván versenyezni, akik szintén az elsők szeretnének lenni az elektromos meghajtású polgári repülés versenyében. Ott azonban a kisebb távolságok, a belföldi utazások piacán kívánnak nagyot gurítani.
Vágólapra másolva!

A startup nem egyedül dobott kesztyűt a többi indulónak. A Boeing és JetBlue Airways kockázatitőke-vállalatai is – utóbbi az USA hatodik legnagyobb légiközlekedési társasága – felkarolta az ígéretes projektet. A 2022-es premierre elkészülő kisrepülő 12 utast tud elvinni, és lefelezi a rövidebb távolságok utazási idejét, és nem utolsósorban azok költségeit. A Zunum tervei elsősorban az akkumulátorok és a mesterséges intelligencia fejlődésén alapulnak. Utóbbiak révén, szerintük egy fedélzeti pilóta is elegendő lesz a repüléshez, mert a feladatok egy részét távvezérléssel oldanák meg.

A legjobbat a legjobbaktól

A startup bejelentése nyomán a legfontosabb részleteket már a nagyközönség is megismerheti a tervezett hibrid meghajtású repülőről. Eszerint

a startup együttműködik a Teslával és a Panasonickal is, a két nagy akkumulátorgyártó legújabb fejlesztéseit használva.

A motor azonban saját lesz, és a rendelkezésre álló információk szerint valóságos technológiai kincsesbányát zsúfolnak bele.

A jelenlegi technológiákkal a gép egyetlen töltéssel nagyjából 160 kilométert tudna megtenni, ami nem valami sok az utasszállítók világában.

A motort azonban speciális gázüzemmel fejlesztik, amely menet közben lesz képes a meghajtáshoz szükséges elektromosság előállítására.

A fejlesztők azt mondják, a működési elv hasonló lesz a sugárhajtású jetek gázturbinás hajtóműveihez, csak épp az égési reakciót spórolják meg a rendszerből – egyelőre erről nem tudni többet. A startupnál azt mondják, így a gép nagyjából 1000-1100 kilométert is megtehet majd felszállás után.

Már meg is van a piaci rés

A gép lassabb lesz a hagyományos jetgépeknél, amelyeket a rövidebb útvonalak berepülésére jellemzően használnak.

A nagyjából 500 kilométer/órás sebességhez 7600 méteres repülési magasság társul.

Ám mindezt jóval olcsóbban és környezetbarát módon valósítja meg a tervezett repülő, mint a mostani megoldások.

A társaságnál úgy számolnak, hogy egy mérföld egy utasra vetített költsége 8 cent, azaz nagyjából 25 forint körül alakul, és ez nagyjából az ötöde a kisebb jeteknél jelentkező költségeknek.

A vállalkozásnál azt mondják, nem azokkal a társaságokkal kívánnak versenyezni, amelyek az elektromos meghajtásokat elsősorban futurisztikus repülő autókban látnák szívesen. Céljuk, hogy modelljükkel

a kisebb repülőterek forgalmát lendítsék fel, úgy, hogy gépükkel egyszerűbbé és gyorsabbá válhat a légiközlekedés, a nagy légikikötők kikerülésével.

Az olcsóbb és környezetbarát megoldással pedig az eddig a kisebb távolságoknál bevett jeteket szorítanák háttérbe, amelyek annak idején még a sikeres diszkózenekart, a Modern Talkingot is megihlették.

A hagyományos meghajtású kisgépeknek kíván kihívója lenne az új hibrid hajtású, 12 személyes (illusztráció) Forrás: Pixabay

Abban bíznak, hogy például a Szilícium-völgyből Los Angelesbe eljutni sokkal egyszerűbbé válhat, ha a gép Palo Alto, San Carlos vagy hasonló helyekről emelkedik magasba, és Santa Monicán vagy például Burbankben száll le.

A cég szerint egy ilyen út egy irányú költsége 120 dollár (nagyjából 30-32 ezer forint) lenne.

A néhány év múlva várható kisebb gépet, a megfelelő technológiai fejlődés esetén, egy nagyobb, 50 fő szállítására alkalmas polgári gép követné, mely 1600-1800 kilométert tehetne meg leszállás nélkül.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről