Az iparág előző éves adatai és a 2020-tól várható globális olajigény alapján, számos olajfinomító bezárhat 2035-re. Az elemzés szerint több okra vezethető az vissza, hogy az olaj iránti szükséglet 15 év alatt 23 százalékkal csökken. A kereslet beszakadása először azt eredményezi, hogy kevesebb finomított olaj kerül a piacra, de az igény ezúttal nem eredményezi a termelés felfutását.
Az elemzés több tényezőt különít el annak kapcsán, miért lehet arra számítani, hogy egyre kevesebb olaj kerül majd finomítóba, és egyre kevesebb földgáz a tározókba. Például azt, hogy a hordónkénti árrésnek 3,5 dollárra kellene zsugorodnia ahhoz, hogy megérje fenntartani a jelenlegi finomító-kapacitásokat.
2016-ban ez 5 dollár körül volt, és a több évtizedes adatsorok azt mutatják, ennél kisebb mértékű sosem volt.
Hozzájárul a finomítók bezárásához az is, hogy a régi, csak egy adott típusú származék finomítására használt telephelyekre nem lesz szükség egy idő után. A komplex, modern, több eljárással működő finomítók tovább kitartanak majd, de a számítások szerint,
az iparág adózás előtti éves nyeresége 147 milliárd dollárra fog zuhanni 2035-re.
Ez az 50 százaléka a 2015-ös értéknek.
További fontos mozzanat a közúti közlekedés átalakulása. A hibrid meghajtások, az elektromos járművek terjedése szintén a benzinkorszak várható végét jelzi. Ezek a technológiák a várakozások szerint egyre olcsóbbak lesznek. Hiába az üzemanyagok jellemzően magas haszonkulcsa, azok nem tudnak majd lépést tartani a változásokkal.
Az elemzés számos további szempont bemutatásával érvel amellett, miért lehet számítani arra, hogy tömegével állnak majd le az olajiparhoz kapcsolódó létesítmények.
A folyamat végén a most legnagyobbnak számító olajvállalatok brutális mértékű profitvesztése áll.
Az olajfinomítás ugyanis az iparágon belül az egyik leginkább jövedelmező tevékenység, amely nem csak a saját kitermeléshez kapcsolható. Ha az elemzés összeállítói nem tévednek, úgy az igazán nagyoknak kell a leginkább aggódni.
A számítások szerint a Shell és a Chevron profitjának 70 százalékát is elvesztheti a finomítók bezárása miatt,
az ExxonMobil és a Britisth Petrol annak 50 százalékáról mondhat le.
Ugyanakkor úgy tűnik, az olajcégek egy része elébe megy a változásoknak. Az Origo itt számolt be arról, hogy számos nagyvállalat energetikai és fenntartható fejlődéssel foglalkozó vállalatokba fektet azért, hogy az új energiakorszak hajnalán is ott lehessenek.