2035-ben lakat kerülhet sok olajfinomítóra és gáztározóra is
![Plunging Energy Prices Put Strain On Texas Economy GettyImageRank3 GAS OIL Business FINANCE HORIZONTAL USA NIGHT Texas Refinery Photography Fuel and Power Generation Crude big springs Gulf Coast States ECONOMY FeedRouted_NorthAmerica Business Finance and](https://cdn.origo.hu/2023/12/lVGVzlMke3hNl-uNHUkPJAKkvyWeMBSYEKy7xSfvp0I/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzliYTU0NGQ0NTZlNDRkNDZiMmQwNmI5NTBiMmEzYmNh.webp)
Az iparág előző éves adatai és a 2020-tól várható globális olajigény alapján, számos olajfinomító bezárhat 2035-re. Az elemzés szerint több okra vezethető az vissza, hogy az olaj iránti szükséglet 15 év alatt 23 százalékkal csökken. A kereslet beszakadása először azt eredményezi, hogy kevesebb finomított olaj kerül a piacra, de az igény ezúttal nem eredményezi a termelés felfutását.
Az elemzés több tényezőt különít el annak kapcsán, miért lehet arra számítani, hogy egyre kevesebb olaj kerül majd finomítóba, és egyre kevesebb földgáz a tározókba. Például azt, hogy a hordónkénti árrésnek 3,5 dollárra kellene zsugorodnia ahhoz, hogy megérje fenntartani a jelenlegi finomító-kapacitásokat.
2016-ban ez 5 dollár körül volt, és a több évtizedes adatsorok azt mutatják, ennél kisebb mértékű sosem volt.
Hozzájárul a finomítók bezárásához az is, hogy a régi, csak egy adott típusú származék finomítására használt telephelyekre nem lesz szükség egy idő után. A komplex, modern, több eljárással működő finomítók tovább kitartanak majd, de a számítások szerint,
az iparág adózás előtti éves nyeresége 147 milliárd dollárra fog zuhanni 2035-re.
Ez az 50 százaléka a 2015-ös értéknek.
További fontos mozzanat a közúti közlekedés átalakulása. A hibrid meghajtások, az elektromos járművek terjedése szintén a benzinkorszak várható végét jelzi. Ezek a technológiák a várakozások szerint egyre olcsóbbak lesznek. Hiába az üzemanyagok jellemzően magas haszonkulcsa, azok nem tudnak majd lépést tartani a változásokkal.
Az elemzés számos további szempont bemutatásával érvel amellett, miért lehet számítani arra, hogy tömegével állnak majd le az olajiparhoz kapcsolódó létesítmények.
A folyamat végén a most legnagyobbnak számító olajvállalatok brutális mértékű profitvesztése áll.
Az olajfinomítás ugyanis az iparágon belül az egyik leginkább jövedelmező tevékenység, amely nem csak a saját kitermeléshez kapcsolható. Ha az elemzés összeállítói nem tévednek, úgy az igazán nagyoknak kell a leginkább aggódni.
A számítások szerint a Shell és a Chevron profitjának 70 százalékát is elvesztheti a finomítók bezárása miatt,
az ExxonMobil és a Britisth Petrol annak 50 százalékáról mondhat le.
Ugyanakkor úgy tűnik, az olajcégek egy része elébe megy a változásoknak. Az Origo itt számolt be arról, hogy számos nagyvállalat energetikai és fenntartható fejlődéssel foglalkozó vállalatokba fektet azért, hogy az új energiakorszak hajnalán is ott lehessenek.