Mint korábban megírtuk, több ország is tervezi a benzines és dízelautók árusításának leállítását, sőt sokan már konkrét dátumot is kitűztek. Az olyan jelentős országok, mint India, Franciaország és Anglia az elkövetkező 25 évben teljesen eltüntetnék a hagyományos járműveket az utakról.
Vajon ez elég lökést ad az elektromos autók forradalmának?
mondták el véleményüket a témában.
Seba egy korábbi tanulmányra hívta fel a figyelmet, miszerint 2030-ra az Egyesült Államokban a megtett mérföldek 95 százalékáért az önvezető elektromos autó flották fognak felelni. Mindez szerinte egy új üzleti modell által valósulhat meg. Ekkorra az autók 60 százalékát nem magánszemélyek, hanem vállalati flották és különböző automatizált járművekkel rendelkező fuvarmegosztó cégek fogják birtokolni.
Ezek a flották fogják kitenni az összes megtett mérföld 95 százalékát, ami kicsit árnyalja a képet, hiszen a lakosság nagy része csak az 5 százalékért lesz felelős.
Az utakon lévő gépkocsik száma is drasztikusan csökkenni fog,
bizonyos becslések szerint akár 80 százalékkal,
annak köszönhetően, hogy az emberek már nem fognak saját autót venni, hanem inkább a különböző cégek szolgáltatásait választják helyette.
Az önvezető funkció bevezetésével tizedére fog csökkenni a járművek fenntartásának a költsége, mert az elektromos kocsikat úgy tervezik meg, hogy 500 000, de akár 1 millió kilométert is kibírjanak. Az üzemeltetésük is sokkal olcsóbb, a benzineshez képest negyedébe kerül majd a tulajdonosoknak vagy a fuvarmegosztó vállalatoknak.
Alsaadi azon a véleményen van, hogy az elektromos járművek sikerességéhez elengedhetetlen az önvezető funkció.
A mostani elektromos kocsik semmilyen területen nem tudják felvenni a versenyt hagyományos társaikkal. A legnagyobb problémák közé a hatótáv, a magasabb ár, a töltés ideje és az időjárás által okozott negatív hatások tartoznak.
A Egyesült Államokban 1917-ben az elektromos autók tették ki a járművek 38 százalékát, ma pedig mindössze 1 százalék az arányuk. Ennek oka, hogy a belső égésű motorok jobb megoldásnak bizonyultak.
Alsaadi hozzátette, ahhoz hogy valamit helyettesíteni lehessen, az alternatívának meglévő hiányokat kell pótolnia, vagy legalább olcsóbbnak kell lennie az eredeti megoldásnál.
Az elektromos autók helyzetében egyik sem valósul meg a fentebb említett feltételek közül.
A jelenlegi formájukban semmi esély arra, hogy leváltsák a hagyományos járműveket.
A Fox News és a Statista jelentése szerint is, a Ford F-szériája globálisan a legjobban értékesített jármű már két éve. Az azért fontos, mert az elektromos autók piacának hatalmas hátránya, hogy jelenleg nem lehet pickupot venni, és tervben sincs ilyen elektromos típus. Emiatt rengeteg vásárló esik ki, hiszen csak 2017-ben 519 000 Ford F-sorozatos járművet vettek világszerte.
Gyakori érv, hogy az elektromos autók ára (és az akkumulátoroké) jelentősen csökkenni fog a következő 10-15 évben, és emiatt versenyképesek lehetnek az e-autók a közeljövőben.
Az akkumulátor előállítási költségének 50 százaléka mechanikai, tehát nem fog olyan ütemben csökkenni az ár, mint ahogy azt a legoptimistábbak gondolják.
Ahogy egyre népszerűbbek lesznek ezek a közlekedési eszközök, úgy tűnnek majd el fokozatosan a különböző állami támogatások is a megvételükre. Ez hosszú távon gyakorlatilag kiiktatja a fejlődő akkumulátor egyre olcsóbb árát, tehát jelentős változás nem fog érződni.
Alsaadi úgy véli, hogy belátható időn belül az elektromos autók árhatékonyságban sem tudnak labdába rúgni.
Emellett tény, hogy az elektromos járművek piaci részesedése 2030-ra 5-15 százalékra fog nőni,
de ennek okai főleg a szigorú állami rendeletek és szabályozások.
A gyártók is felismerték a veszélyt, ezért folyamatosan dolgoznak olyan belső égésű motorokon, amik még környezetbarátabbak lehetnek, és kevesebbet fogyasztanak.
Gordon támogatja az elektromos autókat, és hisz abban, hogy nőni fog a piaci részesedésük, mivel Kína és India is egyre jobban elmozdulni látszik a hagyományos motoroktól.
Azonban a jelenlegi benzines autókat nehéz lesz leváltani, mert elmondása szerint, az amerikaiak olyan kocsit vezetnek, amit meg tudnak engedni maguknak,
a megfizethetőséget pedig az előre fizetendő költségek határozzák meg az ő szemükben, nem pedig a hosszú évek megtakarításai.
A recesszió óta az Államokban nő az öreg, használt járművek aránya.
A 11 és 20 éves kor közötti autók száma 33 százalékkal nőtt 2008 és 2012 között, ami jól mutatja, hogy az amerikaiak addig használják a kocsijukat, amíg az teljesen tönkre nem megy. Egy bizonyos idő elteltével a szabályozások miatt egyre nőni fog az elektromos autók száma, de ez a változás nem lesz gyors,
főleg vidéken, ahol a tömegközlekedés korlátoltsága miatt még nagyobb szükség van a személygépkocsikra.
Alsaadi elmondta, hogy sokan hasonlítják az elektromos autókat az első iPhone-hoz. A befektetők nem tudták elképzelni, hogy miért venne valaki okostelefont 600 dollárért, amikor ott a 100 dolláros Nokia. Persze az iPhone rengeteg pluszt kínált az addigi telefonokhoz képest, a vásárló pedig ezekért az új funkciókért fizetett több pénzt. Az elektromos kocsik viszont teljesítményben és kivitelezésben is bőven elmaradnak a benzinesektől.