Az Y és Z generáció a like-ok, posztok, insta fotók, a digitalizáció gyermekei. Ambiciózusak, fejlődni akarnak, tudatosan választják meg, hogy mit akarnak tanulni, mivel szeretnének foglalkozni, nem félnek a változástól, rugalmasan reagálnak a napi kihívásokra, de elvárásaik gyakran tűnnek eltúlzottnak a szüleik szemével nézve. Pénzt akarnak keresni, méghozzá nagyon sokat, és még annál is többet rövid időn belül, kezdő lépésnek máris vezetőként. A fiatalok csalódottsága és idő előtti kiábrándultság azonban megelőzhető, ha már egészen kis iskolásként tisztában vannak a pénz értékével és felkészülnek arra, hogy milyen fizetések, illetve fizetésemelések várhatóak majd.
Valóban igazak volnának ezek az általános kijelentések? A K&H Csoport Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedőjén részt vevő gyerekek ismereteiknek köszönhetően valószínűleg tisztában lesznek a pénz értékével és azzal, hogy milyen fizetések, illetve fizetésemelések várhatóak majd a cégnél, ahol el kívánnak helyezkedni. A verseny ugyanis – többek között - segít abban, hogy a felnövekvő generáció reálisan lássa a pénzügyi lehetőségeit.
A fiatalok 66 százaléka számít idén fizetésemelésre, derült ki a K&H ifjúsági jóléti indexéből. Elsősorban a 19-25 évesek számítanak emelkedésre, 2017 harmadik negyedévében 78 százalékuk nyilatkozott így, míg a 25-29 évesek mindössze 56 százaléka számít fizetésemelésre.
Elkerülhetetlen lenne a csalódás? Megoldást jelenthet az időben megkezdett pénzügyi nevelés, így megelőzhetővé és visszafordíthatóvá válhat a rossz döntések meghozatala és a fiatalok kiábrándultsága, figyelmeztet a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértője.
„A pénzügyi vetélkedőt éppen azzal a céllal hívtuk életre, hogy már fiatal korban egy olyan fórumot biztosítsunk az általános iskolásoknak, ami abban segíti őket, hogy egyre magabiztosabban, tudatosabban mozoghassanak pénzügyi téren. Hogy világosan lássák a lehetőségeiket és ezt mérlegelve okosan döntsenek. A pedagógusok visszajelzései azt mutatják, hogy a diákok pénzügyi gondolkodására látható hatással van a program – bízunk abban, hogy évek múlva, a munkaerőpiacra kilépve is hasznát veszik majd a vetélkedő által nyújtott tudásnak" – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Azt mondják az Y-generációról, hogy fontos számára, hogy lássa a szervezeten belüli perspektívát: azt a lehetőséget, hogy fejlődhetnek, tanulhatnak, lépdelhetnek a ranglétrán.
A mai gyerekek nagyon ambiciózusok, ami abban is megmutatkozik, hogy sokan közülük évről évre jelentkeznek a versenyünkre, minden évben túl akarják szárnyalni előző évi eredményeiket. Ezért gondolom, hogy a jövőben is fontos lesz számukra, hogy a munkában megtalálják a fejlődési lehetőségeiket"
– tette hozzá a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő zsűritagja.
A korábbi generációkhoz képest abban is érzékelhető a különbség, hogy a mai gyerekek tudatosabban választják meg, hogy mi érdekli őket, mit szeretnének tanulni, hiszen a pályakezdő fiatalok 70 százaléka mondja azt, hogy szereti, amit tanul.
A külföldi tanulás lehetőségét pedig a diákok 27 százaléka vette tervbe.
Míg a 19-25 éveseknek 42 százaléka nyitott erre, az idősebbeknél csak 14%-a nyilatkozott így – derül ki a harmadik negyedéves K&H ifjúsági jóléti indexből.
„Van olyan tudás, amit azonban mindenkinek érdemes elsajátítania, főleg, ha a diák külföldi tanulásban gondolkodik, hiszen ebben az esetben egy idegen ország pénzügyeiben is el kell valamiképp igazodnia. Egy stabil alapot kell adnunk a gyerekeknek ahhoz, hogy egyszer majd, kilépve a munkaerőpiacra vagy egy külföldi ösztöndíj esetén se érezzék magukat kiszolgáltatottnak és elveszettnek" – mondta Horváth Magyary Nóra.