A világ közel 200 nagy légitársaságára vonatkozó adatok alapján, reprezentatív iparági számításokkal rukkolt elő a két elemzőtársaság arra vonatkozóan, mennyi pénzt hagytak illetve hagynak ez év végéig az utazók kiegészítő szolgáltatásokra a repülős cégeknél. Az eredmény legalább meghökkentő: a repülőgépre ülők világszerte többet költenek a tényleges viteldíjon felüli szolgáltatásokra, mint amennyibe a társaságoknak a gépek üzemanyaga kerül.
Nagyobb üléstávolság a lábak kényelméért, elsőbbségi beszállás, extra takaró, ha fázna az utas, egyénileg választott ülőhelyek azért, hogy az együtt utazók a gépen is egymás mellett ülhessenek, és persze a fedélzeti étkezés – ezek mind olyan kiegészítő szolgáltatások, melyeken a légitársaságok rengeteget keresnek. Az így keletkező bevétel idén rekordot döntött. Az utasok idén összesen
57 milliárd dollárt költöttek világszerte ilyen szolgáltatásokra.
Ez új iparági csúcsot jelent. Az érték több mint 10 százalékos növekedést takar az előző év hasonló eredményéhez képest.
2010-hez képest viszont már 264 százalékos növekményről van szó.
Ez volt az első év, amikor az utazók ezen költségeit először mérték fel globális viszonylatban. Akkor még csak 22,6 milliárd dollárt költöttek az utazás alatti kényelemre vágyók a kiegészítő szolgáltatásokra.
A fedélzeti illetve az utazáshoz közvetlenül köthető szolgáltatásokon túl is költöttek az utasok a repüléshez kapcsolódóan. A jelentés ennek
a teljes kosárértékét 82 milliárd dollárt meghaladó összegre teszi.
Az említett szolgáltatásokon túli különbség a közvetetten kapcsolt értékesítésből folyt be.
Ennek tipikus példája azoknak a banki szolgáltatásoknak, hitelkártyáknak az eladása, melyeknek használatával a tulajdonos ajándék pontokat vagy mérföldeket gyűjthet utazásához. De
ide sorolták a reptéri transzferek értékesítéséből vagy a repülőjegy vásárlásához kapcsolódó szállásfoglalásokból származó bevételeket is.
Idén különösen népszerű volt az, hogy egyes légitársaságok törzsutasaik számára, lényegesen olcsóbban kínálták legnépszerűbb repült útvonalaikat, akik éltek is a lehetőséggel.
A jelentés összeállítói arra számítanak, hogy a következő években további növekedés várható a fedélzeti és a közvetett repülési szolgáltatások értékesítésében. A légitársaságok pedig
várhatóan új szolgáltatásokkal jelentkeznek majd ennek érdekében a meglévők mellé.
Ahogy várható az is, hogy a társaságok egy része mind kevesebb fedélzeti szolgáltatást nyújt majd a jegy árán belül, és egyre több mindent csak plusz költség ellenében hajlandók biztosítani.
Ez azonban - úgy tűnik -, megéri a komfortra vágyóknak. Például a jelentés kimutatta, hogy azok az utasok, akik hajlandók kifizetni a feladott poggyászaik költségeit, egyébként is többet költenek fedélzeti szolgáltatásokra, mint az ingyenesen a kabinba vihető kézitáskával utazó társaik.