Gyakran előfordul az Instagrammon, hogy valakinek egyik napról a másikra megugrik a követőszáma. Ez persze nem jelenti azt, hogy hip-hop feltalálták a spanyolviaszt, inkább arról van szó, hogy beáldoztak egy csomó pénzt, amiért cserébe az ezzel foglalkozó cég hamis követőkkel árasztotta el a profiljukat.
A gyorsan jött ismertség azonban könnyen kiszűrhető, hiszen a zombiprofilok semmivel nem járulnak hozzá az oldal sikerességéhez, nem kommentelnek, nem lájkolnak: csak úgy vannak.
Ilyen típusú cégek főleg Ázsiában működnek, ahol az olcsó munkaerőnek köszönhetően képesek gyorsan teljesíteni a tinik digitális vágyait. A The Guardian információi szerint az egyik bangladesi click farmon dolgozók éves szinten mindössze 120 dollárért cserébe lájkolják a nagyravágyó tinik képeit, valamint követik be őket rengeteg kamuprofilról.
De nemcsak a fiatalok számára nyújt komoly segítséget a trükközés, hanem több cég és startup is profitál belőle.
Egy 2013-as tanulmány szerint, az amerikaiak 31 százaléka, mielőtt egy termék vásárlása mellett dönt, megnézi a cég közösségimédia-oldalait és a felhasználók véleményét. Tehát kiemelten fontos a siker útján, hogy ezek az adatok rendben legyenek, hiszen a sok követő és lájk, valamint a jó vélemények biztonságot és megbízhatóságot sugallnak a vásárlóknak.
Nem minden click farmon dolgozó keres rosszul. Például Indiában az egyik ilyen telepet nemrég záratta be a rendőrség. Az akció után az üzemeltetők elmondták, hogy náluk bizony akár 4000 dollárt is lehetett keresni havonta, ha valaki ügyesen csinálta.
A rendőrség akkor 476 telefont és 347 000 (!) SIM kártyát foglalt le.
Nos, az ilyen cégekkel ér el egyre több fiatal kimagasló eredményt a közösségimédia-oldalakon, de fontos hangsúlyozni, hogy ezek mögött nincs semmiféle valós tartalom.
Egy Google-kereséssel gyorsan meg lehet állapítani, hogy mennyit is érnek ezek a fantomprofilok és a click farmokon termelt napi több millió lájk.
A legtöbb oldal alig néhány dollárért ajánl 1000 követőt, és van olyan is, amelynél 135 dollárért már több mint 25 ezret lehet vásárolni.
Az influencerek által elkövetett csalások egyre nagyobb gondot okoznak a vállalatoknak. Úgy tűnik, az online bizalom kezd elpárologni, hiszen egyre nehezebb megkülönböztetni a valós és a hamis tartalmat. Sajnos ez a tisztességes felhasználókat is veszélyezteti, mivel a hirdetni vágyó brandek egyre gyakrabban elhatárolódnak a bizonytalan közösségimédia-piactól.
A hirdetők eddig a posztra érkezett lájkok és hozzászólások alapján fizettek, de egyre többen döntenek úgy, hogy ennél szigorúbb feltételekhez kötik a díjazást. A Sway kimutatása szerint, a marketing-együttműködéseket vállaló influencerek legalább 15 százalékának hamis a követői tábora. Továbbá kiderült az is, hogy a 2000 vizsgált szponzorált posztra érkezett komment 40 százalékát robotok (chatbot) írták, vagyis egy számítógép küldött el előre elkészített szöveget.