A PSD2-nek (Second Payment Services Directive) köszönhetően a bankoknak a jövőben hozzáférhetővé kell tenniük a számlavezetési rendszereiket harmadik felek, a fintech cégek számára is, amelyek technológiai innovációkkal képesek olcsóbbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tenni a pénzügyi szolgáltatásokat - írja az Adó.hu. Ez például azt jelenti, hogy a fogyasztók immár nem csak a bankok segítségével vásárolhatnak vagy küldhetnek majd pénzt elektronikusan, például a Google, vagy éppen a Facebook segítségével is.
Az áfatörvény azonban keresztbe tehet ennek.
A jogszabály alapján mentes az áfa alól számos pénzügyi, banki és biztosítói szolgáltatás, így a hitelnyújtás, a bankszámla tranzakciói, a bankkártya használata. Az új fintech szolgáltatók épp itt lépnek be a piacra, tehát úgy tűnhet, hogy a szolgáltatás tárgyi adómentes marad.
Azonban az Európai Bíróság álláspontja alapján a helyzet nem ennyire egyértelmű. Az állandó ítélkezési gyakorlat szerint a nyújtott szolgáltatások akkor minősülnek pénzügyi szolgáltatásként adómentes ügyletnek, ha azok átfogóan értékelve önálló egységet alkotnak. Ez alapján el kell különíteni a pénzügyi szolgáltatásokat (amelyek tárgyi adómentesek) és a szimplán technikai, vagy adminisztratív jellegű szolgáltatásokat, amelyek nem módosítják a felek jogviszonyát, és amelyek nem lehetnek adómentesek.
Ez összetettebb, mint azt elsőre gondolhatnánk, az Európai Bíróság gyakorlata alapján ugyanis a helyzet árnyaltabb, a konkrét ügyletek többsége nem minősült adómentes pénzügyi szolgáltatásnak.
Az Európai Bíróság értelmezésében főszabályként minden ügylet adókötelesnek minősül és csak azok az ügyletek képeznek kivételt és válnak tárgyi adómentessé, amelyek a rendkívül összetett szempontrendszer minden elemének megfelelnek.
Például egy olyan digitális szolgáltató, amelyen keresztül lehet fizetni a parkolásért, nem mindegy, hogy ki kivel áll szerződéses kapcsolatban. Ha a digitális szolgáltató saját nevében, de a gépkocsi-vezető javára rendeli meg a parkolási szolgáltatást, akkor ez az áfában közvetített szolgáltatásnak minősül. Ebben az esetben úgy kell tekinteni, hogy a digitális szolgáltató a parkolási szolgáltatásnak egyszerre az igénybevevője és nyújtója is. A parkolási szolgáltatással együtt kiszámlázott kényelmi díj a parkolási szolgáltatás járulékosan kapcsolódó eleme és felveszi a parkolási szolgáltatás áfabeli megítélését (áfaköteles ügylet, a szolgáltatást felhasználójánál áfa nem levonható).
Ezzel szemben, ha a digitális közreműködő nem szerződő fél a parkolási alapjogviszonyban, csupán a fizetés kényelmét hivatott biztosítani, akkor az ő szolgáltatása csupán a fizetési kényelem biztosítására korlátozódik. Vagyis önmagában kell megítélni, hogy az ügylet áfamentes-e. Mivel a tét a szolgáltatás áfamentessége, ezért minden ilyen jellegű ügyletet érdemes külön, egyedileg megvizsgálni áfajogi szempontból, különösen a PSD2 hullámát meglovagolni kívánó fintech vállalkozásoknak.