Hongkongot is képes ellátni földgázzal az úszó monstrum

Shell prelude makett
Queen Maxima and King Willem-Alexander of the Netherlands at the Shell Control Center Prelude in Perth, Australia, 01 November 2016. The Dutch royal couple are currently on their second day of a scheduled five-day state visit to Australia. Photo: RPE/Albert Nieboer - NETHERLANDS AND FRANCE OUT - - NO WIRE SERVICE -
Vágólapra másolva!
Hajónak is erős kérdőjelekkel nevezhető az a hatalmas tengeri alkalmatosság, mely a napokban indult meg a nyugat-ausztrál partok felé. A Shell vállalat Prelude névre keresztelt konstrukciója ugyanis nem csak egyszerűen úszik a vízen, mint általában a tengeri járművek, hanem eközben el is végzi a földgáz cseppfolyóssá alakítását. A szénhidrogén így jóval olcsóbban és biztonságosabban, illetve nagyobb mennyiségben szállítható - számol be a CNBC.
Vágólapra másolva!

A Shell egyik tengeri gázlelőhelye felé tart a hatalmas Prelude, mely méretei miatt, minden bizonnyal a szénhidrogén-kitermelés úszó erődjének tekinthető. A hajó Nyugat-Ausztrália partjaitól nagyjából 200 kilométerre fog állomásozni, amíg teljesen meg nem töltik tartályait földgázzal, melyet a hajóra szerelt berendezésekkel hűtenek le előtte cseppfolyósra.

Ázsiába szállít

Minden idők legnagyobb tengeri járművével büszkélkedhet a Shell. A 488 méter hosszú hajó gyártása még 2012-ben indult, a dél-koreai Samsung nehézipari vállalatánál, és idén júliusra fejeződött be, a napokban pedig tengeri forgalomba állították. A tengeri óriás valóban nem is tekinthető hajónak a szó megszokott értelmében, mivel feladat-ellátási helyére csak vontatással jut el.

A holland királyi pár megtekinti a Prelude makettjét a Shell-nél Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Rpe/Albert Nieboer

Feladata pedig nem más, mint cseppfolyósított formában a szénhidrogén-szállítmányt eljuttatni Ázsia felvevőpiacaira.

A Shell tervei szerint, a monstrum mintegy 25 évig végezheti munkáját azon a tengeri lelőhelyen, ahová most tart, ezt követően másik mezőre irányítják majd át.

Rekordok tengeri szerkezete

A gigantikus építmény minden szempontból rekordméretekkel és -paraméterekkel rendelkezik. Évente 5,3 millió tonna súllyal bíró folyadékot képes szállítani. Ennek nagy részét, 3,6 millió tonnát, a cseppfolyósított, -162 Celsius fokra hűtött földgáz (LNG), a kapacitás fennmaradó részét pedig kőolajszármazékok teszik ki.

A vállalat szerint ez a gázmennyiség Hongkong városának teljes éves szükségletét fedezi.

A Prelude az elérhető adatok szerint, valóban gigászi. A fedélzete nagyobb, mint négy futballpálya lenne egymás után pakolva, és hosszabb, mint amilyen magas az Empire State Building. A hajó szélessége megegyezik a Boeing 747-es szárnyfesztávolságával.

Hasznos szállítókapacitása egyenértékű 175 darab olimpiai úszómedence vízbefogadó képességével. Teljesen tehersúllyal tömege meghaladja majd a 600 ezer tonnát, ami hatszorosa az USS George Washington anyahajónak. 6700 lóerős motor segíti a vízen való haladást, és az LNG hűtésére óránként 50 millió liter vizet használ el.

A Shell nem hozta nyilvánosságra, mennyit költött a tengeri monstrumra. A Reutersnek nyilatkozó iparági szakértők szerint,

az ára valahol 11 és 13 milliárd dollár között lehetett.

Nagyságrendileg tehát 3000 milliárd forintba került az olajvállalatnak a megépítése.

A tervek szerint az úszó földgázszállító 2018 elején munkába is áll a célterületen.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!