Kína megépítette a világ első e-teherhajóját
![elektromos konténerszállító, illusztráció](https://cdn.origo.hu/2023/12/xxbY4ZBdakP9g7ONLJeeBrlGq4_rkAs6iXPV_xPEamc/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Y2MzZkYTY2Njg0NDQ5OWU4MTFkM2ZkNDQwYzE3ZDM4.webp)
A norvégok csak jövőre ígérik azt, ami Kínának idén sikerült. Hongkongban nemrég mutatták be a nyilvánosságnak, jelenleg pedig a tesztelése zajlik az első, elektromos meghajtású, lényegében zéró emissziós nagyteher-szállító hajónak.
Bármennyire is elképesztően hangzik, az elektromos meghajtású folyami szállítóhajónak
az lesz a feladata, hogy szenet szállítson egy széntüzelésű erőműbe.
A hajó lényegében károsanyag-kibocsátástól mentesen közlekedhet majd, feladat-ellátási helyét viszont az alapján határozták meg, hogy alkalmazásával hol lehet spórolni a fosszilis hordozó szállítási költségein.
A jármű a Hongkongtól északra fekvő Kvangdzsuban fog hajózni.
A meghajtáshoz szükséges energiát lítium-ion akkumulátorok adják, amelyek 2400 kilowattóra teljesítményre képesek.
Ez nagyjából 40 elektromos autó kapacitásának felel meg. A hajó 2200 tonna rakomány szállítására képes, a hossza 70 méter.
A kínai tervezőcégnél máris azt remélik, a technológia hamarosan megjelenhet az utasszállító hajók világában is. A vállalatnál úgy számolnak,
az elektromos megoldások alkalmazása csökkenteni fogja a vízi teherszállítás költségeit,
így hamarosan az e-hajók fejlesztése és építése gazdaságosabb lesz, mint a hagyományos meghajtású hajóké.
Az új elektromos jármű 12,8 kilométer óránkénti sebességre képes, az akkumulátorok egyetlen töltésével nagyjából 80 kilométert tud megtenni. A fejlesztők azt állítják, a hajó akár a megadottnál nagyobb mennyiségű rakomány fuvarozására is alkalmazható, amennyiben növelik akkumulátorainak számát.