Minden vállalkozás életében eljön az a pillanat, amikor fontos üzleti döntéseket kell meghoznia. A K&H 500 cégvezetőre kiterjedő felmérése szerint ilyen esetben a cégek 48 százaléka a tulajdonostársak, 35 százaléka a családtagok véleményét kéri ki, 8 százalék pedig nem kér tanácsot és inkább egyedül dönt. Utóbbi nem túl jó megoldás, már azért sem, mert több szem többet lát.
Vagyis még ha nem fogadja meg a tanácsot a vállalkozó, és végül a saját ötletét követi, érdemes legalább meghallgatnia más véleményeket, hátha új szempontokat hoznak vagy legalább elgondoltatnak. Auguszt József, Heimann Zoltán és Rozsnyai Sándor tippjei nem csak a fejlesztés előtt álló cégeknek, de a kkv-szektor egészének hasznosak lehetnek.
Fontos a megfelelő helyszín kiválasztása: olyan helyen érdemes üzletet nyitni, ami a beszerzés és az értékesítés szempontjából is optimális. Vagyis értelemszerűen felesleges az autópálya melletti ipari parkban virágüzletet nyitni, de versenyzongora-boltot is felesleg oda vinni, ahová csak gyalog, lépcsőn lehet felmenni.
Vállalkozást vezetni egyedül is lehet, de nagyon megterhelő.
Annak érdekében, hogy ne menjen a munka a magánélet és az egészség rovására, fontos a megfelelő partnerek és szakértő csapat megtalálása. Annál is inkább, mert bizonyos méret és problémahalmaz felett már nem tud mindent egy személy elvégezni.
A hosszú távon sikeres működéshez alapkövetelmény, hogy a vevő minőségi terméket és szolgáltatást kapjon. Fontos, hogy a minőség illeszkedjen a cég profiljához: ha prémium termékekben gondolkodik a cég, akkor ott nem lehet hiba, ám a filléres bolthálózat termékeinél felesleges erőfeszítés és kigazdálkodhatatlan a tökéletesség hajszolása.
Meg kell találni a cég saját stílusát - ez összhangban van az előző ponttal. Egyediséggel könnyen megkülönböztetjük magunkat versenytársainktól. Az egyediség ugyanakkor nem azt jelenti, hogy céltalan és ormótlan eszközökkel hívjuk fel magunkra a figyelmet.
Folyamatosan látni, érzékelni kell a világ, a piac változásait, hogy azonnal tudjunk a változásokra reagálni.
Az új technológiára, új divatokra nyitottnak kell lenni, ugyanakkor nem árt azzal is tisztában lenni, mennyi ideig tart egy-egy divat. A szezonálisan változó tinidivatokért felesleges feladni a hosszabb távon bevált piacot.
Legyünk kitartók, türelmesek. Ahhoz, hogy a megfelelő ügyfélkör kialakuljon, időre van szükség. Ne adjuk fel az első kudarcnál, hiszen a sikereket hosszabb pályán mérik. Az is igaz, hogy erre előre fel is kell készülni. Ha egy vállalkozás három hónap alatt nyereségessé válni, mert nincs több tartalék, akkor a kudarc szinte borítékolt.
Ha gondok vannak a cég működésében, fel kell ismerni a problémát. Érdemes ilyen esetben önvizsgálatot is tartani: valóban jó stratégiai döntéseket hoztunk-e, mindent megtettünk-e a cég sikere érdekében. Ha azonosítottuk a problémát, érdemes minél hamarabb döntéseket is hozni. A nem döntés a legrosszabb megoldás lehet.
Jó pap holtig tanul, a vállalkozókról nem is beszélve.
Legyen szó az iparági fejlesztésekről, a vállalatezetésről, marketingről vagy bármilyen tudásról, egyetlen vállalatvezető sem engedheti meg magának azt, hogy ne szerezzen be új ismereteket.
A cégvezetéshez az ösztönök mellett szükség van a tudatos tervezésre. Fontos stratégiai elképzelést kialakítani, majd ehhez tartani magunkat, mert sokkal könnyebb a feladatokat, a célkitűzéseket később ebbe az irányba terelni. Lehet fantasztikusan sikeres ösztönös vállalkozókról hallani és olvasni, de ők épp azért szenzációsak, mert ezek a stratéiák rendszerint nem működnek.
A generációváltás előtt álló cégek esetében nagyon fontos az idősebb és a fiatalabb generációk közti nézeteltérések és különbségek elsimítása, valamint a feladatok felosztása. A szakmai feladatokat általában érdemes az idősebbre, a szervezési és kommunikációs feladatokat pedig a fiatalabbra bízni.