A Vancouver külvárosában található Amerikai Mangán Vállalatnál dolgozó tudósok olyan eljárást fejlesztettek ki, amivel képesek kinyerni a kékesszürke fémet a hibás akkumulátorokból. Az átalakuló autóiparnak ugyanis már nem benzinmotorokra és gyújtógyertyákra van szüksége, hanem olcsó kobaltra, rézre és lítiumra.
Akkumulátorokat bányászni sokkal jövedelmezőbb, mint magát a kobaltot bányászni. A bányászott ércnek 2 százalékos a nyersanyag tartalma, míg az akkumulátoroknak 100 százalék"
– mondta Larry Reaugh, az Amerikai Mangán Vállalat elnöke, aki szabadalmaztatja az új eljárást.
Az Amerikai Mangán Vállalat tíz százalékát újra kívánja hasznosítani azoknak a lítiumion-akkumulátoroknak, amelyek elbuknak a minőségi teszteken, ezért hulladéklerakóba kerülnek. Ez
akár 4 ezer tonna kobaltot is jelenthet, ami megegyezik az idén felhasznált teljes kobalt mennyiségével
– állítja Reaugh.
Az újítóknak hála a Tesla és a Toyota nyersanyagszükségletének 10 százalékát 2025-ig az újrafeldolgozás fogja kitenni, enyhítve a lítium- és kobalt bányászatára gyakorolt hatást. A fém ára az elmúlt években a kétszeresére, 10 dollárról 30 dollárra emelkedett – állítja a Bloomberg New Energy Finance tanulmánya.
A viszonylag ritka kobalt több mint fele a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, ami nemcsak a világ egyik legszegényebb országa, de állandósult az erőszak és korrupció, miközben egyes bányákban még mindig gyerekmunkásokat alkalmaznak.
Az újrahasznosítás segíteni fog az ellátási gondok enyhítésében, és ez nagy dolog, hiszen így a hulladék sem kerül a talajba"
– nyilatkozta James Frith a Bloomberg New Energy Finance elemzője.
A globális felmelegedés mérséklésére irányuló párizsi megállapodás céljainak eléréshez azonban a kormányoknak biztosítaniuk kell, hogy az autók akkumulátorai – amik egyes esetekben akár 500 kilogramm súlyúak is lehetnek – ne hagyjanak maguk után nagy ökológiai lábnyomot. Jelenleg több olyan vállalat is van, amelyek elégetik ezeket, mérgező gázokat bocsátva ki, míg mások egyszerűen csak a földbe ássák.