A túlélésért küzd az Alitalia, amely állami segítség híján rövid időn belül fizetésképtelenné válhat.
A fapados járatokkal való versenyben rengeteg utast vesztő légitársaság vezetői a múlt héten abban állapodtak meg a szakszervezetekkel, hogy 1700 alkalmazottat elbocsátanak, és nyolc százalékkal csökkentik a munkabéreket. A költségcsökkentésre azért van szükség, mert
három év alatt egymilliárd euróval kell mérsékelni a kiadásokat ahhoz, hogy egyensúlyba kerüljön a vállalat.
Ezt a megállapodást azonban tegnap leszavazták a dolgozók, ami a Corriere della Sera szerint
vagy csődöt, vagy állami mentőövet jelent.
A Paolo Gentiloni vezette balközép kabinet azonban szeretné elkerülni a közvetlen beavatkozást, ezért egyelőre csak a közvetítést vállalták a felek között.
A tárgyalások tegnap késő estig tartottak, de nem sikerült semmiféle megállapodást tető alá hozni.
Ezért holnap sztrájkba lépnek az Alitalia-alkalmazottak, és a járatok 60 százalékát törölni kell. A légitársaság gépei egyedül az olasz sztrájktörvény előírta idősávokban, vagyis reggel 7 és 10 óra között, valamint este hat órától kilencig közlekednek.
Az 1946-ban alapított olasz légitársaságot, amely jelenleg 13 ezer dolgozót foglalkoztat és évi 23 millió utast szállít, nem először fenyegeti csődhelyzet. Alig két évvel ezelőtt 400 millió eurós hiány terhelte, és ezt az új részvényes, az Alitaliát jelenleg 49 százalékban birtokló Etihad, az Egyesült Arab Emírségek légitársasága sem tudta pótolni.
Az olasz kormány bejelentette, hogy csütörtöktől újabb egyeztetést indít az Alitalia megmentésére a tulajdonosokkal, a szakszervezetekkel és a pénzintézetekkel.
A kormány szeretné elérni, hogy a részvényesek fogadják el, hogy a társaság legalább 2019 végéig nem lesz nyereséges, és a fennmaradást is csak a leépítésekkel és fizetéscsökkentéssel lehet elérni.
Az Unicredit és az Intesa San Paolo bankokkal is tárgyalásokat folytatnak a légitársaságnak nyújtandó kölcsönről.
A kormányt egyrészt nyomás alá helyezi, hogy jövő év elején választásokat rendeznek Olaszországban, másrészt közvetlen állami segítség esetén tiltott állami támogatás miatt az EU megbírságolhatja az Alitaliát.
Emlékezetes, hogy a Malév esetében még 2012 elején döntött úgy az Európai Bizottság, hogy a vállalat 2007 és 2010 között 88 milliárd forint értékben kapott tiltott állami támogatást, amelyet vissza kellett volna fizetnie, ám a légitársaság erre már nem volt képes, és csődbe ment.