Jelenleg két választási lehetőségük van azoknak a vállalkozásoknak, amelyek az Európai Unión belül határon átnyúló online értékesítéssel foglalkoznak - írja a Deloitte Magyarország közleménye. Egyrészt dönthetnek úgy, hogy a vásárló tagállama szerinti ÁFA-t fizetik az első eurótól kezdődően, másrészt választhatják azt az utat is, hogy csak az adott tagállamban irányadó összeghatár felett, amely jellemzően 35 ezer euró körül mozog, fizetik a másik országban érvényes ÁFA-t.
A jelenlegi rendszerben a másik tagállambeli értékesítő versenyelőnybe kerülhet magyar versenytársával szemben, ha a szállítás díja mellett a saját áfakulcsát kihasználva alacsonyabb árakat tud ajánlani.
A magyar értékhatár, vagyis 35 ezer euró túllépése esetén kötelező számára a magyar ÁFA-t felszámítani, azonban
a gyakorlatban nehéz az értékhatár túllépését figyelni és a magyar ÁFA megfizetését számon kérni.
Emellett ez a szabályozás lehetőséget ad „trükközésre" is, hiszen az értékhatár elérésekor ugyanaz a tulajdonosi kör egy másik cégen keresztül folytathatja az értékesítést, így elkerülve a magasabb ÁFA-fizetési kötelezettséget és ezáltal versenyelőnyt szerezve.
Az Európai Unió Tanácsa által elfogadott új szabályozás értelmében főszabályként az első eurótól kezdve a magánszemély vásárló tagállama szerinti ÁFA-t kell fizetni.
Az Európai Unión kívülről, harmadik országból érkező termékek esetén fontos változás lesz, hogy
megszűnik a 22 eurós értékhatár alatti szállítmányok import ÁFA mentessége.
Ezen termékek EU-ba történő beléptetése jelenleg import ÁFA mentesen történhet, annak ellenére, hogy az EU-n belüli értékesítésük esetén – értéktől függetlenül – ÁFA felszámítása szükséges, amely jelentős egyenlőtlenségekhez vezethet, valamint visszaélésekre adhat lehetőséget.