Tavaly az MNB előrejelzése szerint 12,6 százalékkal nőttek a bérek a versenyszférában. Mi tette lehetővé ezt az emelkedést?
Számos tényező támogatja manapság a bérek emelkedését. Egyrészt a foglalkoztatási fordulat miatt a hazai munkanélküliségi ráta történelmi mélypontra süllyedt, miközben a gazdaság dinamikusan bővül. A vállalatok szeretnék tovább növelni a foglalkoztatást, de bizonyos régiókban és ágazatokban jelentősen csökkent a rendelkezésre álló szabad munkaerő.
A vállalatok egyre intenzívebb versenyt folytatnak a megfelelően képzett és motivált munkavállalókért, ez a verseny természetesen a bérekben is tükröződik. Másrészt a béremelést jelentősen támogatja emellett a kormányzat minimálbér és elvárt bérminimum emelése is.
A kormányzati intézkedés hatását felerősítette, hogy alapvetően egy feszes munkaerőpiaci környezetben emelkedett dinamikusan a minimálbér, így a változásnak a magasabb bérkategóriákban is jelentős hatása lehetett.
A harmadik tényező pedig az emigráció, a munkaerő mobilitása. Az EU liberalizált munkaerőpiacán olyan mértékű bérkülönbségek vannak a keleti és a nyugati országok között, ami nem fenntartható. A hazai, képzett, nyelveket beszélő munkaerő külföldre vándorlása szintén a bérek emelkedésének irányába hat.
A vállalatok mennyire tudják kigazdálkodni a béremeléseket, ugyanis sokak szerint nem igazán tudják ezt a plusz költséget áremelésekkel kompenzálni. Mekkora feszültséget okozhat ez?
Hosszú távon konszenzus mutatkozik abban, hogy a béreknek a termelékenységgel együtt, azzal szinkronban kell emelkedniük.
Az elmúlt években azonban – egészen 2017-ig – azt tapasztaltuk, hogy bár a termelékenységünk nem változott érdemben, a reál munkaerőköltségek jelentősen mérséklődtek Magyarországon.
Ennek eredményeképpen a teljes GDP-ből egyre nagyobb szeletet hasított ki a tőkejövedelem, vagyis egyre kisebb rész maradt a munkajövedelemnek.
Ez különben nem csak hazánkra jellemző, hanem globális jelenség, ezzel foglalkozik a tavaly kiadott Növekedési jelentésünk egyik fejezete.
A jövedelmi szerkezet változása abban is tükröződik, hogy cégek jövedelmezősége az elmúlt években jelentősen emelkedett és szinte soha nem volt ennyire magas, mint napjainkban. Kedvező, hogy ez nem csak a nagyokra, hanem a kis- és középvállalatokra is igaz. Rövid távon ezért úgy véljük, hogy kigazdálkodható a dinamikus béremelkedés vállalati oldalról, már csak azért is, mert a nettó béremelkedés mértékét nem éri el a vállalatok bérköltségének növekedése.
Ez azért fontos, mert sokan úgy vélik, hogy a bér a termelékenységgel együtt szinkronban kell, hogy emelkedjen. Ebben részigazság van, most azt tapasztaljuk, hogy a termelékenység megugrott pár év alatt, ennek mértékéhez viszonyítva viszont lemaradtak a fizetések.
Ez pedig azt eredményezte, hogy a vállalati profitok magasabb szintre emelkedtek és nem lettek visszaforgatva a munkaerőpiacra.
Így a jövedelemelosztásban az évek során kialakult egy eltolódás, mégpedig a munkajövedelem kárára, illetve a tőkejövedelem hasznára. Pedig a teljes gazdasági bővülésből izmosabb bérek is kiférnének.
Mennyire fehéredik a gazdaság a bérek emelkedésével?
A bérek egyrészt a háztartások jövedelmének a nagy részét teszik ki, másrészt viszont költséget jelentenek a vállalatok számára. A kettő között ott vannak az adók és a járulékok.
Mivel a szociális hozzájárulási adó mérséklődik a hosszú távú bérmegállapodás részeként, ez lassítja a bérköltségek emelkedését.
Másrészt a minimálbér és elvárt bérminimum emelések esetén jellemzően „fehéredik" a gazdaság, azaz a korábban „zsebbe kapott" jövedelmek megjelennek az adatokban. Ez bár a hivatalos statisztikákat felfelé húzza, a vállalati bérköltséget csak a munkáltatói járulékok erejéig emeli.
Azért a bérköltségek is gyorsultak a tavalyi évben, ha nem is olyan mértékben, mint a háztartások nettó bére? Milyen hatása lesz ennek az inflációra?
A tavalyi év elején számos elemző riogatott a bérinfláció rémével. Az MNB már év elején felhívta a figyelmet azokra a strukturális tényezőkre (a szociális hozzájárulás csökkentése, fehéredés, termelői és fogyasztói reálbér, horgonyzott inflációs várakozások, stb.), ami miatt arra számítottunk, hogy a gyorsuló béreknek mérsékelt inflációs hatása lesz. Az elmúlt hónapok minket igazoltak.
Rövidtávú időt vizsgálva, nem gondolom, hogy ideáig fajulna, noha vannak pufferek a jövedelmezőségekben. Ha hosszútávban gondolkodunk, akkor a már említett egyensúlyi helyzetet mindenképp helyre kell állítani, azaz
megfelelő arányban kell igazítani a reálbérek emelkedését a termelékenységhez.
Ez természetesen minden vállalatot, ágazatot másképpen érint, mi is látjuk, hogy a nagyon munkaerő-intenzív szolgáltató ágazatokban, mint például a turizmus vagy a vendéglátás, tapasztalható volt tavaly egy gyorsuló, ám enyhe mértékű áremelkedés a bérfejlesztések miatt. Persze ennek mértéke lehetett volna magasabb is.
A többi szolgáltató ágazatban azonban a béremelés béremelkedés ellenére lassult az árak növekedésének üteme. Összességében a piaci szolgáltatások árindexe nem változott érdemben a jelentős béremelkedés hatására. Ahogy a vásárlóerő és a fogyasztás emelkedik, az keresleti oldalról lassan az inflációs alapfolyamatok emelkedését vonja maga után, ez azonban egy elnyújtottabb folyamat. Ez eredményezi azt, hogy
a várakozásunk szerint 2019 közepén fenntarthatóan elérjük a jegybank által kitűzött 3 százalékos inflációs célt.
Milyen a „jó infláció", és miért pont 3 százalék a jegybank inflációs célja?
Az inflációra sokan úgy tekintenek, mint a gazdaság hőmérőjére, ami egyben a kereslet és a kínálat egymáshoz való viszonyának megfelelő mérőszáma is. Ha a kereslet nem éri el a kínálati potenciált (azaz a potenciális GDP-t), abban az esetben úgynevezett pangó kapacitások alakulnak ki a gazdaságban, ami az árak csökkenéséhez vezet.
Ha ezzel szemben a kereslet bővülése dinamikus, és nem tudja a lépést tartani vele a kínálati kapacitások emelkedése, akkor az általában az infláció gyorsulását eredményezi. Éppen ezért az infláció alakulásából következtetni lehet a makrogazdasági egyensúly helyzetére. A válság előtti konszenzus szerint éppen ezért a szigorúan az infláció stabilizáló politika képes az általános makrogazdasági egyensúly elérésére.
Az elmúlt évek tapasztalatai azonban azt mutatták, hogy az infláció és a gazdasági ciklus kapcsolata folyamatosan fellazult, éppen ezért az MNB is egy rugalmasabb inflációs célkövetésre állt át,
ahol az elsődleges, inflációs cél mellett megjelennek a pénzügyi stabilitási és reálgazdasági szempontok is.
Magyarország számára milyen infláció számítana kedvezőnek?
A jegybankok általában egy alacsony, de pozitív inflációs ráta elérése törekszenek. Az árak költséget jelentenek a háztartásoknak, de bevételként jelentkeznek a vállalatok esetében.
Ha az árak csökkennek, akkor a vállalati bevételek mérséklődhetnek, ezért a deflációt, azaz az árak általános mérséklődését feltétlenül el kell kerülni.
A második szempont az inflációban megjelenő torzítás. A nemzetközi mérések szerint a hivatalos statisztikák túlbecsülik az inflációs rátát, azaz a valós áremelkedés jellemzően alacsonyabb, mint a statisztikai hivatalok közlései. Ez a torzítás fakadhat például a technológiai átalakulásból, vagy minőségi javulásból.
Ha tehát nulla közelében van a hivatalos infláció, az azt jelenti, hogy az árak valójában csökkennek, ami visszavezet bennünket a deflációhoz.
Az optimális, vagy jó inflációt tekintve Magyarország helyzete abból a szempontból is különleges, hogy hazánk felzárkózó gazdaság.
Az infláció ebben az esetben általában magasabb, mint egy fejlettebb országban. Ez tükröződik abban, hogy míg az Európai Központi Bank enyhén 2 százalék alatti, addig az MNB három százalékos inflációt céloz. Az inflációs célt persze időről időre felülvizsgáljuk.
Az eddig elhangzottak alapján fontos tényező a gazdaságban lévő a potenciális növekedés. Hogy látják, mennyi ez most a magyar gazdaságban?
Számításaink szerint jelenleg három százalék körül van a mutató. Persze ez nem kőbe vésett szám, egy versenyképességi fordulat esetén jóval magasabb is lehet a növekedés közép és hosszabb távon egyaránt. Az jól látszik, hogy a korábbi növekedési modell – azaz a relatív olcsóságunkra építő felzárkózás – elérte a határait. A versenyképesség fenntartásához már nem elég, hogy olcsón dolgozunk és alacsonyak az áraink, sőt.
Épp egy paradigmaváltás közepén vagyunk. Új növekedési modell kell, amely alapvetően a termelékenység bővítésére koncentrál, a tőkeintenzitás és a hatékonyság emelésén keresztül.
Ehhez elengedhetetlen a humán tőke fejlesztése, és megtartása. Mind a két tényezőben jelentős tér van a fejlődésre. Az oktatási és az egészségügyi rendszer fejlesztése magától értetődő, de emellett a bérek dinamikus emelése is szükséges.
Korábban sokan úgy vélték, hogy a bérek emelése rontja a versenyképességünket. Mi úgy gondoljuk, hogy a bérek és a versenyképesség sokkal több csatornán keresztül kapcsolódik egymáshoz. A bérek vásárlóerejének az emelése elengedhetetlen ahhoz, hogy az emigrációt, azaz a hazai munkavállalók külföldre költözését megállítsuk, esetleg vissza is fordítsuk. Versenyképesség és bérek, ez a két makrogazdasági pillére a felzárkózási pályának.