A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) minden évben közzéteszi az oktatás színvonalával kapcsolatos rangsorát.
Fontos megemlíteni, hogy az OECD nem globális rangsort készít, hanem csak a szervezet tagjait, azaz 34 országot vizsgál.
Kik tagjai OECD-nek?
Az OECD fő célja a tagállamok gazdasági, kereskedelmi és pénzügyi tevékenységének összehangolása.
Tagjai: Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Ausztria, Belgium, Chile, Csehország, Dánia, Dél-Korea, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Lettország, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Mexikó, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia, Szlovénia, Törökország és Új-Zéland.
A rangsor alapján a legjobb helyzet oktatási szempontból a Kanadában van. Ez azért meglepő kissé, mert egy másik felmérés szerint a világ tíz legjobb egyeteméből nyolc az Egyesült Államokban található – írja a CNBC.
Az OECD rangsorolta a tagországok 25 és 64 év közötti lakosságát a felnőttek képzettségi szintje szerint,
melyekben külön figyelembe vették az alap-, közép és felsőfokú képzések arányát.
A felsőfokú végzettséget szerzett felnőttek aránya országonként:
Ebből az derül ki, hogy a lista élén Kanada áll, az OECD felmérése szerint az ország lakosságának
56 százaléka kapott valamilyen képzést a felsőoktatásban.
A második helyen van Japán, őket követi Izrael és Dél-Korea, míg az Egyesült Államok a 6. helyen végzett.
TOP 10
A felmérés három kategóriára osztja az országokat végzettség szerint. A legmagasabb végzettség lehet alapfokú, középfokú és felsőfokú, a három érték összeadva 100 százalékot ad.
(Módszertani megjegyzések: A lenti táblázatban a számok összege olykor 99,9 vagy 100,1 százalék, ez a kerekítési hibának köszönhető. A felmérés azokat, akiknek nincs alapfokú végzettsége sem, a legalsó kategóriába számolja.)
A számok Magyarországon a következők a felmérés szerint:
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy Magyarországon minden hatodik embernek nincs középfokú végzettsége,
ez jobb az OECD-átlagnál, ami 21,6 százalék.
A középfokú végzettséggel rendelkező felnőttek száma 59,6 százalék. Ez a negyedik legmagasabb szám a tagországok között, de alacsonyabb, mint Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban. Felsőoktatást tekintve az OECD átlag 35,7 százalék, míg Magyarországon a diplomások aránya 23,7 százalék.