A Google és a Facebook kétségkívül a világ legsikeresebb cégei közé tartoznak. A sikerükhöz az is hozzájárult, hogy mindkét vállalat ügyesen élt piacvezető szerepével és a reklámokból komoly bevételt generáltak.
A két techvállalat annyira uralja a reklámpiacot, hogy a világon minden ötödik reklámra költött dollár - az 500 milliárd dolláros globális piacon - náluk landol. Kínán kívül - ahol egyikük sem tudta megvetni a lábát - a Google és a Facebook közösen felelnek az éves reklámbevétel 25 százalékáért.
Növekedésük annak köszönhető, hogy megváltoztatták azt, ahogyan és ahol a vállalatok eladják és hirdetik a termékeiket és szolgáltatásaikat. Az újságoknál és magazinoknál sokkal hatékonyabb felületet teremtettek a cégek hirdetéseinek és reklámjainak.
Az internet kiemelt fontosságú felületté vált az elmúlt évtizedben, 2017-ben már a globális reklámbevétel 40 százaléka onnan származott.
Hat évvel korábban ez az arány még csak 20 százalékra rúgott. A Google és a Facebook vitte sikerre ezt a folyamatot, és éppen ezért találták magukat az élen, versenytárs nélkül.
Mostantól azonban egyre nehezebb lesz számukra a további bővülés. Ha fenn akarják tartani ezt az ütemet, akkor bizony el kell kezdeniük terjeszkedni olyan "hagyományos" területeken is, mint a rádió és a televízió, hiszen ezek a médiumok még mindig nagyon népszerűek a vállalatok körében.
A Magna Global elemzéséből kiderül, hogy 2011 óta éves szinten világszerte kevesebb mint 5 százalékkal nőtt a reklámokra költött összeg. Ez kicsivel nagyobb arány, mint ahogyan a világgazdaság bővült. A Google és a Facebook reklámbevételei viszont ennél sokkal gyorsabb ütemben emelkedtek.
Az előbbi 2017-ben 18 százalékos növekedést produkált, az utóbbi pedig elképesztő 49 százalékosat.
Más szóval, a Google és a Facebook kiugrása nem a reklámpiac bővüléséből származik, hanem abból, hogy nekik sikerült nagyobb szeleteket kihasítani belőle. A növekedés fenntartásához viszont más területekre is be kell törniük, például az éves szinten 175 milliárd dollár bevételt termelő televíziós reklámpiacra. De lehet, hogy még ez sem lesz elég.
Tegyük fel, hogy a Facebook és a Google a globális reklámpiaci részesedésüket – Kínát kizárva – 2022-ig 40 százalékra tudják növelni, a jelenlegi 25 százalékról. Ez pedig azt jelentené, hogy a két cég összesített reklámbevétele már elérné a 216 milliárd dollárt, ami éves szinten 14 százalékos növekedést jelentene számukra.
Ahhoz, hogy a befektetők által elvárt ütemben fejlődjenek, komoly feladatokat kell végrehajtaniuk. A siker érdekében betörhetnének például a marketing területére is, akár új termékekkel, vagy elkezdhetnének szoftvereket árulni és átvehetnék, mondjuk, az Adobe és a Salesforce szerepét.
Az is elképzelhető, hogy továbbra is kizárólag a reklámokból képesek lesznek fenntartani piacvezető szerepüket, de emellett mindenképp kísérletezni kell új területekkel is. A közeljövő nagy valószínűséggel még továbbra is a reklámoké és a hirdetéseké lesz, de ezen a piacon még azelőtt elfogyhat a növekedéshez szükséges tér, hogy elérnék potenciáljuk csúcsát.