Papírforma szerint nem okozhatott túlságosan nagy meglepetést a Best Buy bejelentése, ugyanakkor a jelek szerint a vásárlókat mélyen érintette – írja a Business Insider. A CD-k kivezetése a harag és a vásárlói elégedetlenség hullámait szította fel a lánc ellen, igaz, csak virtuálisan, pontosabban online.
A döntés mögött józan racionális belátás áll: a CD-k eladásai – ahogy az várható volt – az online, a legális letöltés és a streaming szolgáltatások erősödésével folyamatosan zuhannak.
Így a kereskedőknek mind kevésbé éri meg azokkal foglalkozni,
a termékekkel kapcsolatos adminisztratív és logisztikai feladatokat elvégezni.
2001-ben még több mint 800 millió CD-t értékesítettek az USA-ban, ám az elmúlt évekre ez a szám 90 millió körüli értékre esett vissza.
Várható, hogy a tendencia állandó marad a jövőben is, és a CD-ből nem lesz az új bakelit.
Utóbbinak egyébként valóságos reneszánsza figyelhető meg az elmúlt évek adatai alapján.
A fizikai adathordozókon kapható zenepiac beszűkülése mellett az online viszont szárnyal. 2017 harmadik harmadában 636 millió albumnyi zenét vásároltak ilyen módon, csak az USA-ban, ami 12,5 százalékos növekedés a megelőző év azonos időszakához képest.
Az amerikai áruházlánc az adatok szerint a csökkenő CD-piacon belül az egyik legnagyobb szereplőnek számított. Talán ezért is érte szinte sokkszerű hatásként a vásárlókat az, hogy nyáron kisöprik polcaikról a lemezeket. Addig pedig mindent megtesznek azért, hogy a felhalmozott készletektől megszabaduljanak.
Ez tehát gazdasági szempontból racionális döntés az áruházlánc részéről.
A vásárlók reakciói ugyanakkor arról árulkodnak, van igény a hagyományosnak mondható hordozón zenét vásárolni.
Sok tweetben éppen erről írnak a CD-khez ragaszkodók: a boltok polcairól kiadványokat vásárolnak, melyek a lemezekhez tartozó füzetek vagy kiegészítők miatt, nem csak a zenéről szólnak. Többen a számítógépek térnyerését kárhoztatják a CD-k visszaszorulásáért, és megemlítik, hogy innentől gondot fog okozni speciális, gyűjtői kiadványok beszerzése is.
Rengetegen egyszerűen csak dühüket és nemtetszésüket fejezték ki a bolthálózat döntése miatt. Egy hozzászóló pedig megemlíti: ez a döntés azt jelenti, elkerülhetetlen a CD halála.