Hamarosan már egy hétköznapi piros lámpás várakozásnál is megjelenhetnek a reklámok az autóban a fedélzeti képernyőn, ráadásul személyre szabottabbak lesznek, mint valaha. A kocsi ugyanis tudni fogja, hogy a tulajdonos melyik útvonalon vezet haza, milyen boltoknál szokott megállni, mikor eszik és azt is, hogy milyen termékek érdekelhetik.
Az igazán nagy kérdés, hogy a hirdetésekkel és reklámokkal teli világban, mennyire fogják jól tűrni az emberek, ha már vezetés közben sem kímélik őket a vállalatok. A Telenav szerint - amely az autókba gyárt reklámszoftvereket - a sofőröket nem igazán fogja zavarni a dolog.
Az autógyártók évtizedek óta építenek be vezeték nélküli kapcsolatot biztosító berendezéseket a kocsikba, annak érdekében, hogy minél több adatot kapjanak ezek révén.
Azonban a kifinomultabb szoftverek és a mesterséges intelligencia segítségével, az adatküldés sebessége és azok minősége még inkább felgyorsulhat. A gyártóknak onnantól már csak annyi feladatuk van, hogy profitáljanak a megszerzett adatokból.
Roger Lanctot, a Strategy Analytics tanácsadója szerint az autógyártók felismerték, hogy milyen hatalmas harc folyik a felhasználói adatokért. Fontosak lettek a sofőr vezetési szokásai, a pillanatnyi földrajzi helyzete és a megtett útvonal is. Szerinte a végső céljuk az lehet, hogy egy óriási és részletes adatbázis tudjanak összeállítani, amit később eladhatnak a külső partnereknek, akárcsak a Google és a Facebook.
A gyártók azzal érvelnek, hogy ezáltal sokkal jobb, okosabb, kifinomultabb fedélzeti számítógépeket készíthetnek és
az autó képes lesz megjósolni egy defektet, figyelmeztetheti a sofőrt a különböző veszélyes szituációkra, folyamatosan tud majd a sofőrnek lényeges információkat közvetíteni, sőt egy baleset esetén még a hatóságokat is értesíteni tudja majd.
A Ford Motor vezérigazgatója szerint egy nagy adathalmaz még a bűnözőktől is jobban megóvná a tulajdonosokat. Például ha ellopják az autót, sokkal egyszerűbb lesz megtudni, hogy a tolvaj pontosan merre tart, és így könnyebb lesz elkapni a tettest.
A gyártók egyébként abban bíznak, hogy a megfelelő kedvezményekkel rá lehet venni a tulajdonosokat, hogy önként osszanak meg magukról adatokat. A Ford részéről elhangzott az is, hogy az adatok azért kellenek, mert azok segítenek a vállalatnak jobban megérteni a vásárlóit és ezáltal jobb szolgáltatást tud kínálni számukra.
Persze a tulajdonosoknak lesz lehetőségük elfogadni, vagy elutasítani az olyan szolgáltatásokat, amelyek őket érintő adatokat küldenek vissza a gyártónak.
Ettől függetlenül sokan nem is értik pontosan a vásárláskor aláírt szerződés jogi nyelvezetét és erre az amerikai Government Accountability Office is felhívja a figyelmet. A néhány hónapja kiadott jelentésükben arra a tényre világítottak rá, hogy a vizsgált 13 autógyártó egyike sem fogalmazta meg közérthetően a felhasználói adatokról szóló részt a szerződésben.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság ugyan szigorú szabályokhoz köti a legtöbb szektorban, hogy a vállalatok milyen elvek alapján kezelhetik a felhasználói adatokat, de az autóiparban még nincsenek teljesen tisztázva ezek a szabályok, így sok gyártó saját adatkezelési szabályzatot használ. A bankok és a pénzintézetek világszerte azon agyalnak, hogy milyen adatokat lehetne kisajtolni a sofőrökből és azokat az adatokat hogyan lehetne a legjobban hasznosítani. Ebben élenjáró az Otonomo nevű izraeli startup.
A telefonos alkalmazásuk segítségével a tulajdonosok kiválaszthatják, hogy milyen cégekkel, mely információkat hajlandóak megosztani, ezért cserébe viszont kedvezményeket kapnak.
Az Otonomóval szerződésben álló legtöbb vállalat ugyanaz, mint amelyeket az autógyártók is szeretnének megszólítani: a biztosítók, szervízek, benzinkutak, várostervezők és a gyorséttermek, de még a Wall Street-i cégek is beleillenek a képbe. Egy biztosítótársaság például egyből személyre szabott hitelt tudna felajánlani, ha látják, hogy az autónk lerobbant, a benzinkutak és éttermek pedig kuponokat kínálnának, amikor elhaladunk mellettük.
Ky Tang, a Telenav fejlesztési igazgatója azt is megfigyelte, hogy az olcsóbb és a középkategóriás autók tulajdonosai hajlamosabbak reklámokat nézni azért, hogy bizonyos szolgáltatásokat ingyen, vagy olcsóbban kaphassanak meg. Ezzel ellentétben a luxusautók gazdái mindent megtesznek azért, hogy ne zavarják őket felugró hirdetésekkel. A Telenav szerint a felugró reklámos módszerrel kocsinként 30 dollárt lehetne keresni évente, és ez az összeg a startup és az autógyártó között oszlana meg.