Fontos döntésre szánta el magát a Starbucks, amely a 35 londoni üzletében ezentúl minden egyes papírpohárban kiadott kávé árához hozzáad 5 pennyt (azaz kb. 18 forintot).
Bár a „latte adónak" is nevezett díj nem tűnik nagynak, de ha figyelembe vesszük, hogy a vállalat
évente 2,5 milliárd darab egyszer használatos poharat használ el,
akkor jelentős lehet a bevételnövekedés.
A lépés elsődleges célja azonban nem a profit termelése, hanem az, hogy így tántorítsák el a fogyasztókat a papírpoharak használatától.
Fontos két fogalom között különbséget tenni. Vannak az újrahasznosított anyagból készült poharak, és az újrahasznosítható poharak. A Starbucks bár olyan papírpoharat használ, amelyek újrahasznosított anyagból készülnek,
de azok nem újrahasznosíthatóak újra.
A normál rendszerek nem birkóznak meg a cég poharaival, mert a kartonpapír vékony polietilén réteget is kap, amelyet nagyon nehéz eltávolítani. Ez azt eredményezi, hogy 400 pohárból jelenleg csak egyet hasznosítanak újra, ami 0,25 százalékos hatékonyság – írja a The Guardian.
Csak Nagy-Britanniában naponta félmillió ilyen poharat dobnak ki a szemétbe.
Bár az 5 penny nem tűnik soknak, a megkérdezettek 48 százaléka azt mondta, hogy inkább talál más megoldást, mint hogy kifizesse az extra díjat. Ez egyfelől lehetséges többször használatos poharak segítségével, de a bolti alkalmazottak is felhívják a figyelmet, hogy a helyszínen fogyasztva porcelán csészében olcsóbb a kávé.
Januárban a brit környezetvédelmi bizottság elégelte meg, hogy mindenhol eldobható kávéspoharak vannak,
ezért gondolkodnak a 25 pennys adó bevezetésén.
Ebből az összegből a hulladékfeldolgozás korszerűsítését finanszíroznák. Felmerült az is, hogy amennyiben ez az összeg nem rendelkezik kellő visszatartó erővel, akkor teljesen betilthatják az ilyen poharakat.
A probléma nem csak a Starbucks poharai esetén áll fenn, a többi kávégyártó is érintett az ügyben. Emiatt már néhány üzlet bevezette, hogy
pár százalékkal olcsóbban adja a kávét azoknak, akik saját bögrével érkeznek.
A Starbucks Europe szóvivője szerint a vállalat már 20 éve biztosít a vásárlóknak kedvezményt, ha többször használatos pohárba kérik az ügyfelek a kávét,
de csak 1,8 százalékuk él a lehetőséggel.
Nagy-Britanniában a Starbucks, a Costa, a Paul 25 penny kedvezményt ad, a Greggs 20 pennyt, míg a Pret a Manger 50 pennyt, ha valaki többször használatos pohárba kéri a kávéját.