Az almás vállalat a világ egyik legnagyobb kobalt-végfelhasználója, eddig azonban felvásárlókon és közvetítőkön keresztül szerezte be azt – írja a Bloomberg. Ezen akarnak most változtatni Tim Cook-ék, de úgy tűnik, ehhez a szintén kobaltra éhes autógyártóknak is lesz szavuk.
Jelenleg a globálisan kitermelt kobalt mennyiségének nagyjából egynegyedét használják okos telefonokban. Ám ahogy a felhasznált kobalt mennyisége nő, úgy növekszik arányosan az a része is, amely mobiltelefonokba kerül beépítésre. A szorzószám pedig bő egy évtizedre vetítve is elképesztő.
Az elektromos autók terjedése és a mobileszközök számának további növekedése miatt, a járművekbe beépített és más, lítium-ionos megoldások kiszolgálására 2030-ra több mint 300 ezer tonnára lesz szükség globálisan.
Ez a tavalyi kitermelt mennyiség nagyjából ötszöröse.
Emellett úgy tűnik, a kobalt ára megállíthatatlan, amiben több körülmény is szerepet játszik. Ahogy az Origo megírta, a világ legnagyobb kobalttartalékán ülő Kongó döntése miatt is nő az ár, de a kereslet növekedése ritkán látott erősödést produkált.
Az elmúlt 18 hónapban a világpiaci ár megháromszorozódott, és 2018 elején 80 ezer dollár körül mozgott – tonnánként.
A világ vezető vállalatai mindezeken túl amiatt is aggódhatnak, biztosított lesz-e az ellátás folytonossága, például a kongói belpolitikai illetve regionális fejlemények miatt. Ezért keresik a lehetőségét annak, hogy az ellátási láncot drasztikusan lerövidítve, közvetlenül a kitermelőtől vásárolhassanak.
Úgy tűnik, ez nem lesz egyszerű vagy rövid tárgyalás. A kiszivárgott hírek szerint, az Apple már több mint egy éve folytat titokban egyezetéseket a kitermelőkkel. A techvállalat legalább öt éves időtartamú megállapodást szeretne nyélbe ütni, aminek keretében évente több ezer tonna kobaltot vásárolna fel.
Az Apple szóvivője cáfolta ezt az értesülést. Ugyanakkor az egyik legnagyobb kitermelő vállalat, a Glencore ügyvezetője tavaly év végén az Apple-t úgy nevezte meg,
mint a kobalt kapcsán a cég egyik ügyfelét – további részleteket azonban nem közölt ez a társaság sem.
Az Apple színfalak mögött vélt egyeztetései azonban azt vetítik előre, hogy a cégnek nem csak saját szektorában kell versenyeznie konkurenseivel. Hanem a Samsunggal és a legnagyobb autógyártókkal is – a BMW vagy a Volkswagen –, azért, hogy a termék-előállításhoz szükséges nyersanyag rendelkezésre álljon.
A menet pedig keménynek ígérkezik. A dél-koreai SK Innovation, a legnagyobb olajfinomító és egyben akkumulátor-gyártó, nemrég állapodott meg egy ausztrál bányavállalattal arról, hogy 13 éven át felvásárolnak minden kitermelt kobaltot és nikkelt.
Az üzlet értékét közel 4 milliárd dollárra, azaz több mint 1000 milliárd forintra taksálják.
Az SK Innovation a nyersanyag egy részét vélhetően a Magyarországra tervezett akkumulátor-gyárában használná fel, ahonnan az európai piacot kívánnák ellátni.
A BMW szintén közel áll ahhoz, hogy az egyik kitermelővel tíz éves időtartamra szóló megállapodást írjon alá.
A kobalt nélkülözhetetlen eleme a lítium-ion technológiának. Ám míg egy okostelefon telepébe 8 gramm finomított alapanyag elég, az e-autók akkumulátoraihoz ennél jóval több kell. Az Apple-nek jelenleg nagyjából 1,3 milliárd legyártott terméke van.
A világtermelés kétharmadát adó Kongó bányászati tevékenysége kapcsán igen gyakran merül fel a gyerekmunka problémája. Ugyanakkor egy 2016-os jelentés szerint, a probléma a kínai beszállítóknál is fennáll, ahonnan szintén vásárol az iPhone gyártója és a Samsung is. Ezért az Apple tavaly közzétett egy listát elsődleges beszállítóiról. Egyúttal jelezte, odafigyel arra, hogy az ellátási láncba ne kerülhessen kobaltszállítmány olyan kongói kitermelőtől, amellyel kapcsolatban kétségek merülnek fel arról, „minden rendben van-e" a kitermelés helyszínén.