Napjainkban február 14-ét a szerelem ünnepeként tartják számon, és egyre népszerűbb Magyarországon is. A Valentin-nap (vagy ha úgy tetszik, Bálint-nap), mint sok más ünnep, a keresztény vallásban gyökerezik.
A Valentin-nap eredete
A keresztény szokás eredete, hogy Szent Bálint, Terni püspöke a XIV. században a jegyesek és fiatal házasok védőszentjévé vált Angliában és Franciaországban. Ennek a szentről elterjedt egyik történet adta az alapját. Eszerint mielőtt keresztény hite miatt II. Claudius császár idején kivégezték volna, Bálint a hite erejével a börtönőre vak leányának visszaadta a látását. Mielőtt – a hagyomány szerint – február 14-én kivégezték, búcsúüzenetet küldött a lánynak, amelyet így írt alá: „A Te Bálintod." Ez a Bálint-napi üzenetküldés eredetének leggyakoribb magyarázata.Azonban a Valentin-nap nemcsak vallásos gyökere miatt hasonlítható a karácsonyhoz vagy a húsvéthoz, hanem azért is,
mert egy komplett iparág épült annak megünneplésére.
Az ünnep az 1990-es években kapott szárnyra, és azóta is töretlenül ível fel gazdasági pályája.
A Forbes becslése szerint elég nagyról, ugyanis csak az Egyesült Államokban
19,6 milliárd dollárosra teszik az Valentin-napi költések nagyságát.
Az USA országos kiskereskedelmi szövetségének felmérése szerint a lakosság 55 százaléka tartja az ünnepet.
Jellemzően ilyenkor megugrik a virágforgalom, de az éttermek is különleges ajánlatokkal készülnek, profitál az édesség- és az ékszeripar is, sőt többen erre az időpontra időzítenek romantikus utazást és/vagy lánykérést is.
Egy átlagos amerikai 143,56 dollárt (36 500 forintot) költ Valentin-nap alkalmából, ami ugyan magasabb, mint a tavalyi érték, de elmarad a 2016-os rekordévtől.
Akkor 146,86 dollár volt az átlag.
A legtöbbet az emberek ékszerre költenek, ezt követik az éjszakai romantikus programok és a virágok.
Legtöbb költés kategória szerint:
Érdekesség, hogy a Valentin-napi gazdaságot azok is pörgetik, akik az egészet ellenzik, hiszen 9,8 százalék tervez valamilyen programot barátokkal, családtagokkal vagy munkatársakkal.
Sőt 3,3 százalékuk direkt költ anti-Valentin-napi ajándékra,
míg az egyedülálló emberek 11,5 százaléka lepi meg magát valamivel.
A felmérés szerint rengetegen vannak olyanok, akik pár híján mást lepnek meg. Így 4,5 milliárd dollárt költenek családtagokra, és további 751 millió dollárt a háziállatokra.
Nemcsak a kiskereskedelmi láncok és a vendéglátóhelyek fenik a fogukat a Valentin-napra, hanem a csalók is. Az FBI jelentése szerint a romantikus jellegű csalások okozzák a legtöbb pénzügyi kárt minden internetes csalás közül.
Magától értetődik, hogy ezeknek a csalásoknak a legtermékenyebb táptalaja a Valentin-nap.
A CNBC azt írja az FBI-ra hivatkozva, hogy
csak tavaly 15 ezer ilyen jellegű csalás volt, ami 20 százalékos emelkedés 2016-hoz képest.
Ezeknek a csalásoknak az a lényege, hogy a csaló bizalmas kapcsolatot alakít ki az áldozattal online, majd valamilyen okra hivatkozva pénzt kér tőle. Az ok lehet egy találkozó finanszírozása vagy akár egy beteg családtagnak való segítség, a paletta elég széles.
A Webroot kiberbiztonsági vállalat a Valentin-napot megelőző héten 220 százalékkal több gyanús, csaló e-mailt regisztrált, mint az átlagos mennyiség.
A veszteség mértéke 2016-ban 230 millió dollár volt 2016-ban,
és ez csak az a pénzmennyiség, amiről tudnak, a valós adat ennek többszöröse lehet. A leggyakoribb célpontok 40 év feletti egyedülálló, elvált vagy özvegy nők.
A Mastercard Magyarország felmérése szerint a magyarok vásárlási szokásai eltérnek a nemzetközi trendektől Valentin-nap alkalmával, hiszen inkább
az olyan klasszikus ajándékokat keresik a vásárlók, mint a virágok vagy az ékszerek.
A vállalat szerint a nemzetközi trend az elmúlt három évben az volt, hogy a vásárlók az élményeket részesítik előnyben, hiszen Valentin-napkor megugrott az éttermi kártyás tranzakciók száma, de az utazásokkal összefüggő költések (repjegy-, vonatjegy- vagy szállodafoglalás) is emelkedtek.
A Mastercard közleménye szerint globálisan elmondható, hogy 3 százalékkal kevesebb pénzt költöttek az emberek virágra. De nem a magyarok, itthon ugyanis
a virágoknál 122 százalékos volt az emelkedés, míg az ékszereknél 45 százalék.
Azonban nem csak itt mások a magyar szokások. A felmérésből kiderül, hogy sokan az utolsó napokra hagyják a vásárlást. A magyarok egyharmada egy nappal Valentin-nap előtt veszi meg az ajándékot, míg 27 százaléka aznap vásárol valamit.
Pozitív dolog, hogy a magyar vásárlók az átlagnál jobban élnek az online rendelés adta lehetőséggel, az ajándékok vásárlásának 14 százaléka történik így a globális 9 százalékkal szemben.