Az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) megbízásából készült kutatásban, mely a hazai kis-, közép- és nagyvállalatok vállalati önkéntességgel kapcsolatos eddigi tapasztalatait, ismereteit, gyakorlatait és céljait tárta fel, 400 cég vett részt. A vállalati minta reprezentatívnak mondató: a vállalatméreten belül megnézték az országos eloszlásokat (KSH) és annak megfelelően állították be az arányokat régió és ágazat szerint. A válaszadók a megkérdezett cégek vezetői voltak, illetve azok, akik CSR témában döntéshozók.
Hasonló kutatás korábban még nem készült,
a témáját (vállalati önkéntesség) és a megkérdezett vállalatok számát (400 kis-közepes és nagyvállalat) tekintve is egyedülálló ez a mostani próbálkozás.
Az ÖKA tapasztalata alapján az embereknek elementáris igényük van arra, hogy jó ügyekben vegyenek részt. A vállalati önkéntes programok ráadásul nemcsak a dolgozók, hanem minden érintett számára komoly előnyöket hozhatnak.
Ilyen programok immáron 20 éve működnek Magyarországon, egyre több vállalat indít kisebb vagy nagyobb programot, de kutatások hiányában e terület pontos helyzetét és valós léptékét ezidáig nem ismerhettük. Pedig e programok pozitív hatásai a munkavállalói készségekre, kompetenciákra és nem utolsó sorban a vállalatok belső hatékonyságára kézzelfoghatóak.
A 2018 elején készült kutatásból kiderül, hogy a hazai vállalati szférában egyelőre kevesen és rendszertelenül végeznek önkéntes tevékenységet.
Az elmúlt 3 év során minden ötödik vállalatnál volt példa az önkéntes tevékenység valamely formájára.
Az önkéntes tevékenységek elsősorban szellemi munka formájában jelenik meg, a legtöbb szegmensben a mentorálás a legjellemzőbb. A vállalatok többségénél ezek nem programszerűen zajlanak, hanem alkalom jelleggel. Az önkéntes tevékenységekkel kapcsolatos döntésekben jellemzően a HR-vezető és/vagy az ügyvezető, esetleg a marketingvezető vesz részt.
Ugyan a cégek részéről egyelőre nem jellemző az önkéntes tevékenységgel kapcsolatos kommunikáció,
a nagyvállalatok negyede biztosan, további közel 50 százaléka feltételesen csatlakozna egy esetleges központilag koordinált kampányhoz.
Akik már végeznek ilyen tevékenységet, nem tartják fontosnak az erről való tájékoztatást, ezért a nagyközönség nem szerezhet tudomást sem a programokról, sem pedig az eredményekről. Ennek oka az lehet, hogy az önkéntességet végzők inkább befelé látják a tevékenység értelmét és belső szervezetfejlesztésként gondolnak rá, melynek elsősorban a munkaszervezet szempontjából van jelentősége.
A vállalatvezetők elismerik, hogy ez a tevékenység hatással van a kompetenciákra is – elsősorban az együttműködésre és a problémamegoldó készségre hat pozitívan. Szöges ellentétben áll azon cégek véleménye, amelyek nem valósítanak meg önkéntes programokat: ők úgy gondolják, ezek a programok leginkább a külső kommunikáció szempontjából hasznosak. Ezért nagy jelentősége lenne annak, hogy a megvalósult programok eredményei széles körben láthatók legyenek, mert annak mind a lakosság, mind az üzleti szféra vonatkozásában jelentős szemléletformáló hatása lehetne.
További információk a szervezet közleményében.