A Tescónál vásárlói kutatás eredményére hivatkozva hozták meg döntésüket.
A National Federation of Women's Institutes kutatása - idézi az Independent - úgy találta, a vásárlók kevesebb mint fele van tisztában a szavatossági idő („best before date”) és a lejárari idő („use by”) fogalmai közötti különbséggel. A brit áruházláncnál pedig ebből azt a következtetést vonták le, kevesebb ételt kell a szemétbe dobni akkor, ha a zavar forrását megszünteti vásárlóiknál.
A szavatossági idő ugyanis azt jelenti, hogy a termék addig a napig garantáltan megőrzi minőségét, élvezeti értékét. Ez különösen a zöldségeknél és a gyümölcsöknél fontos. Ez után a nap után a termék minősége gyengült, ám lényeges kitétel, hogy
ettől még fogyasztásra ugyanúgy ajánlható, teljesen biztonságos.
A lejárati idő után viszont már nem garantálható, hogy a termék elfogyasztásra ajánlott marad. Ez nem azt jelenti, hogy fogyasztásra nem alkalmas, csupán azt, hogy csökkenhet biztonságossága.
A Tesco szerint a kétféle dátum megzavarta a vásárlókat, és azt tapasztalták, a zöldségek és a gyümölcsök
nagy mennyiségben maradnak a boltokban a szavatossági idő lejárta után, egyszerűen azért, mert a vevők már nem teszik ilyenkor a termékeket a kosarukba.
Ebből természetesen következik, hogy azok, lejárati dátumukat elérve, szintén az áruházak nyakán maradnak.
Amelyek viszont így a szemétben végzik.
Az áruházláncnál jelenleg évente több millió tonna ételhulladék keletkezik. A cégnél azt ígérik, hamarosan teljesen felszámolják a pazarlást, és az első olyan brit lánc lehetnek, amelynek boltjaiban nem keletkezik kidobásra ítélt élelmiszer.
A mostani bejelentés mintegy 70 féle előrecsomagolt terméket - almákat, hagymát stb. - érint.
A cégnél azt is közölték, vásárlóik egy része - saját elmondása szerint - nem a szavatossági idő, hanem a termék kinézete alapján választ. Ezért úgy vélik, ezzel a döntéssel egyszerűsítik a vevők dolgát, miközben, várakozásaik szerint, a kidobott étel mennyiségét is jelentősen csökkentik.